Praktyki pedagogiczne (SP)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-QP0LNM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki pedagogiczne (SP) |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw psychologii, pedagogiki, znajomość stylów i postaw wychowawczych. Opisane umiejętności można zdobyć np. na przedmiotach Podstawy psychologii, Podstawy pedagogiki. |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci zostaną zapoznani z pracą wychowawcy oraz pedagoga szkolnego w szkole podstawowej. |
Efekty uczenia się: |
1) Student zna organizację pracy szkoły podstawowej oraz program wychowawczo-profilaktyczny. 2) Student potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy. 3) Student potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych. 4) Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze (opiekuńcze) z grupą uczniów szkoły podstawowej. 5) Student potrafi animować aktywności grupy, organizować pracę uczniów i wychowanków w grupach zadaniowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PR
|
Typ zajęć: |
Praktyki, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Gutowska-Ciołek | |
Prowadzący grup: | Anna Gutowska-Ciołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Praktyki - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT PR
ŚR PR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Gutowska-Ciołek | |
Prowadzący grup: | Anna Gutowska-Ciołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Praktyki - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia prowadzone w ramach projektu: Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w Uniwersytecie Łódzkim. Zadanie 3 Modyfikacja i realizacja programu kształcenia na specjalności nauczycielskiej w zakresie nauczania matematyki na kierunku Matematyka na Wydziale Matematyki i Informatyki UŁ - studia I i II st. Program realizowany w ramach projektu współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, POWR.03.01.00-00-KN53/18. |
|
Metody dydaktyczne: | obserwacja, ćwiczenia praktyczne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą do zaliczenia praktyk jest Dziennik Praktyk, recenzja nauczyciela-opiekuna praktyk w placówce, indywidualna rozmowa ze studentem na temat przebiegu praktyk, ze szczególnym uwzględnieniem stopnia osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. |
|
Treści kształcenia: | 1. Zapoznanie ze specyfiką szkoły podstawowej, w której odbywają się praktyki, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności prawnej opiekuna/wychowawcy. 2. Obserwowanie działa opiekuńczych i wychowawczych realizowanych przez pracowników szkoły podstawowej. 3. Zaplanowanie, przygotowanie i przeprowadzenie lekcji wychowawczych lub zajęć pozalekcyjnych i aktywnych form spędzania czasu przez uczniów - stosowanie w praktyce wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i psychologii, nabytej w trakcie studiów. 4. Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia, obserwacji zajęć i ich dokumentowania. 5. Analiza pracy opiekuna/wychowawcy oraz ocena własnych działań wychowawczych i opiekuńczych w placówce, a w razie potrzeby podejmowanie działań modyfikujących. |
|
Literatura: |
1) Dudzikowa Maria, Czerepaniak-Walcak Maria (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty 2) Kordziński Jarosław, Szkoła dialogu, czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem 3) Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania 4) Jarosław Jagieła, Gry psychologiczne w szkole |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Gutowska-Ciołek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Praktyki - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN PR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Gutowska-Ciołek | |
Prowadzący grup: | Anna Gutowska-Ciołek, Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Praktyki - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia prowadzone w ramach projektu: Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w Uniwersytecie Łódzkim. Zadanie 3 Modyfikacja i realizacja programu kształcenia na specjalności nauczycielskiej w zakresie nauczania matematyki na kierunku Matematyka na Wydziale Matematyki i Informatyki UŁ - studia I i II st. Program realizowany w ramach projektu współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, POWR.03.01.00-00-KN53/18. |
|
Metody dydaktyczne: | obserwacja, ćwiczenia praktyczne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą do zaliczenia praktyk jest Dziennik Praktyk, recenzja nauczyciela-opiekuna praktyk w placówce, indywidualna rozmowa ze studentem na temat przebiegu praktyk, ze szczególnym uwzględnieniem stopnia osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. |
|
Treści kształcenia: | 1. Zapoznanie ze specyfiką szkoły podstawowej, w której odbywają się praktyki, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności prawnej opiekuna/wychowawcy. 2. Obserwowanie działa opiekuńczych i wychowawczych realizowanych przez pracowników szkoły podstawowej. 3. Zaplanowanie, przygotowanie i przeprowadzenie lekcji wychowawczych lub zajęć pozalekcyjnych i aktywnych form spędzania czasu przez uczniów - stosowanie w praktyce wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i psychologii, nabytej w trakcie studiów. 4. Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia, obserwacji zajęć i ich dokumentowania. 5. Analiza pracy opiekuna/wychowawcy oraz ocena własnych działań wychowawczych i opiekuńczych w placówce, a w razie potrzeby podejmowanie działań modyfikujących. |
|
Literatura: |
1) Dudzikowa Maria, Czerepaniak-Walcak Maria (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty 2) Kordziński Jarosław, Szkoła dialogu, czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem 3) Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania 4) Jarosław Jagieła, Gry psychologiczne w szkole |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Gutowska-Ciołek | |
Prowadzący grup: | Anna Gutowska-Ciołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Praktyki - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN PR
PR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Gutowska-Ciołek | |
Prowadzący grup: | Anna Gutowska-Ciołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Praktyki - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia prowadzone w ramach projektu: Modelowe kształcenie przyszłych nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w Uniwersytecie Łódzkim. Zadanie 3 Modyfikacja i realizacja programu kształcenia na specjalności nauczycielskiej w zakresie nauczania matematyki na kierunku Matematyka na Wydziale Matematyki i Informatyki UŁ - studia I i II st. Program realizowany w ramach projektu współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, POWR.03.01.00-00-KN53/18. Do roku 2019/2020 obowiązywały następujące efekty kształcenia: Student potrafi pełnić rolę opiekuna-wychowawcy, w szczególności mieszczą się takie umiejętności jak 1. diagnozowanie dynamiki grupy oraz pozycji jednostek w grupie, 2. poznawanie uczniów i wychowanków, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń, 3. samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grupy i poszczególnych uczniów i wychowanków w grupie, 4. sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności uczniów i wychowanków, 5. organizacja i prowadzenie zajęć wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę i działań profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze, 6. animowanie aktywności grupy i współdziałania jej uczestników, organizowanie pracy uczniów i wychowanków w grupach zadaniowych, 7. podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami i wychowankami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), 8. podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych lub nieprzestrzegania ustalonych zasad. Powyższe efekty kształcenia osiągane w ramach przedmiotu pozwalają na realizację kierunkowych efektów kształcenia, mających następujące oznaczenia w programie Matematyka I stopnia: 1100MNp-W15, 1100MNp-W16, 1100MNp-U36, 1100MNp-U37, 1100MNp-K09. |
|
Metody dydaktyczne: | obserwacja, ćwiczenia praktyczne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą do zaliczenia praktyk jest Dziennik Praktyk, recenzja nauczyciela-opiekuna praktyk w placówce, indywidualna rozmowa ze studentem na temat przebiegu praktyk, ze szczególnym uwzględnieniem stopnia osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. |
|
Treści kształcenia: | 1. Zapoznanie ze specyfiką szkoły podstawowej, w której odbywają się praktyki, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności prawnej opiekuna/wychowawcy. 2. Obserwowanie działa opiekuńczych i wychowawczych realizowanych przez pracowników szkoły podstawowej. 3. Zaplanowanie, przygotowanie i przeprowadzenie lekcji wychowawczych lub zajęć pozalekcyjnych i aktywnych form spędzania czasu przez uczniów - stosowanie w praktyce wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i psychologii, nabytej w trakcie studiów. 4. Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia, obserwacji zajęć i ich dokumentowania. 5. Analiza pracy opiekuna/wychowawcy oraz ocena własnych działań wychowawczych i opiekuńczych w placówce, a w razie potrzeby podejmowanie działań modyfikujących. |
|
Literatura: |
1) Dudzikowa Maria, Czerepaniak-Walcak Maria (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty 2) Kordziński Jarosław, Szkoła dialogu, czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem 3) Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania 4) Jarosław Jagieła, Gry psychologiczne w szkole |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Anna Gutowska-Ciołek, Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | . |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia praktyczne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Przygotowanie i przeprowadzenie pozalekcyjnych zajęć dla uczniów przebywających w placówce, gdzie student odbywa praktyki. 2. Ocena opiekuna praktyk w placówce, uwzględniająca: • stopień zaangażowania studenta w realizację zadań placówki; • gotowość studenta do podejmowania działań opiekuńczo-wychowawczych; • umiejętności studenta w zakresie przygotowania i samodzielnego prowadzenia zajęć; • stosunek studenta do obowiązków 3. Ocena opiekuna praktyk w placówce stanowi podstawę oceny końcowej. 4. Ocenę końcową wystawia opiekun praktyk z ramienia Uniwersytetu Łódzkiego. 5. Podstawą do zaliczenia praktyk jest Dziennik Praktyk, recenzja nauczyciela-opiekuna praktyk w placówce oraz indywidualna rozmowa ze studentem na temat przebiegu praktyk, ze szczególnym uwzględnieniem stopnia osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. |
|
Treści kształcenia: | 1. Zapoznanie ze specyfiką placówki, w której odbywają się praktyki, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności prawnej opiekuna/wychowawcy. 2. Przygotowanie do stosowania w praktyce wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i psychologii, nabytej w trakcie studiów. 3. Nawiązywanie kontaktu i porozumiewanie się studenta z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i będącymi w różnej kondycji emocjonalnej. 4. Obserwowanie działań opiekuńczych i wychowawczych realizowanych przez pracowników placówki. 5. Uczestniczenie i/lub podejmowanie interwencji pedagogicznych, w warunkach opieki nad uczniami poza zajęciami dydaktycznymi w szkole. 6. Zaplanowanie, przygotowanie i przeprowadzenie zajęć pozalekcyjnych i aktywnych form spędzania czasu przez uczniów. 7. Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia, obserwacji zajęć i ich dokumentowania. 8. Analiza pracy opiekuna/wychowawcy oraz ocena własnych działań wychowawczych i opiekuńczych w placówce, a w razie potrzeby podejmowanie działań modyfikujących. |
|
Literatura: |
1. Dudzikowa M, Czerepaniak-Walcak M. (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty, t. 2, GWP, Gdańsk 2007 2. Duraj-Nowakowa K., Nauczyciel. Kultura – osoba – zawód, wyd. II Dom Wyd. „Kosiński”, Kielce 2002 3. Duraj-Nowakowa K., Kształtowanie profesjonalnej gotowości pedagogów, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum” i Wyd. WAM, Kraków 2011 4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006 5. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red), Pedagogika, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 – 2004 6. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005 i nast. 7. Zaczyński W.P., Uczenie się przez przeżywanie, Warszawa 1990 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Chmielecka | |
Prowadzący grup: | Monika Chmielecka, Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | . |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia praktyczne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Przygotowanie i przeprowadzenie pozalekcyjnych zajęć dla uczniów przebywających w placówce, gdzie student odbywa praktyki. 2. Ocena opiekuna praktyk w placówce, uwzględniająca: • stopień zaangażowania studenta w realizację zadań placówki; • gotowość studenta do podejmowania działań opiekuńczo-wychowawczych; • umiejętności studenta w zakresie przygotowania i samodzielnego prowadzenia zajęć; • stosunek studenta do obowiązków 3. Ocena opiekuna praktyk w placówce stanowi podstawę oceny końcowej. 4. Ocenę końcową wystawia opiekun praktyk z ramienia Uniwersytetu Łódzkiego. 5. Podstawą do zaliczenia praktyk jest Dziennik Praktyk, recenzja nauczyciela-opiekuna praktyk w placówce oraz indywidualna rozmowa ze studentem na temat przebiegu praktyk, ze szczególnym uwzględnieniem stopnia osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. |
|
Treści kształcenia: | 1. Zapoznanie ze specyfiką placówki, w której odbywają się praktyki, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności prawnej opiekuna/wychowawcy. 2. Przygotowanie do stosowania w praktyce wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i psychologii, nabytej w trakcie studiów. 3. Nawiązywanie kontaktu i porozumiewanie się studenta z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i będącymi w różnej kondycji emocjonalnej. 4. Obserwowanie działań opiekuńczych i wychowawczych realizowanych przez pracowników placówki. 5. Uczestniczenie i/lub podejmowanie interwencji pedagogicznych, w warunkach opieki nad uczniami poza zajęciami dydaktycznymi w szkole. 6. Zaplanowanie, przygotowanie i przeprowadzenie zajęć pozalekcyjnych i aktywnych form spędzania czasu przez uczniów. 7. Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia, obserwacji zajęć i ich dokumentowania. 8. Analiza pracy opiekuna/wychowawcy oraz ocena własnych działań wychowawczych i opiekuńczych w placówce, a w razie potrzeby podejmowanie działań modyfikujących. |
|
Literatura: |
1. Dudzikowa M, Czerepaniak-Walcak M. (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty, t. 2, GWP, Gdańsk 2007 2. Duraj-Nowakowa K., Nauczyciel. Kultura – osoba – zawód, wyd. II Dom Wyd. „Kosiński”, Kielce 2002 3. Duraj-Nowakowa K., Kształtowanie profesjonalnej gotowości pedagogów, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum” i Wyd. WAM, Kraków 2011 4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006 5. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red), Pedagogika, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 – 2004 6. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005 i nast. 7. Zaczyński W.P., Uczenie się przez przeżywanie, Warszawa 1990 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.