Podstawy logiki i teorii zbiorów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-I102LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy logiki i teorii zbiorów |
Jednostka: | Wydział Nauk Geograficznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | znajomość matematyki na poziomie matury podstawowej. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i twierdzeniami logiki oraz teorii mnogości. Uzyskana wiedza jest niezbędna do dalszego kształcenia w obszarze przedmiotów matematycznych i pewnych przedmiotów informatycznych. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: EU_01 – zna i posługuje się rachunkiem zdań i prawami logicznymi w innych dziedzinach wiedzy 14F1A_W01, 14F1A_W02 EU_02 – formułuje pojęcia matematyczne z użyciem kwantyfikatorów 14F1A_U02 EU_03– wykonuje działania na zbiorach i rodzinach indeksowanych 14F1A_U02 EU_04 – klasyfikuje relacje równoważności i opisuje klasy abstrakcji 14F1A_U05 EU_05 – określa dziedzinę funkcji, obraz i przeciwobraz zbioru 14F1A_U05 EU_06 – podaje przykłady zbiorów mocy alef zero i zbiorów mocy continuum 14F1A_U05 EU_07 – rozumie ograniczenia własnej wiedzy i potrzebę dalszego kształcenia 14F1A_K01 EU_08 – Potrafi pracować w grupie 14F-1A_K08 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Filipczak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu, -dyskusja. -praca w grupach. -indywidualne prezentacje rozwiązań. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę konwersatorium składa się aktywność (20%) i końcowy sprawdzian (80%) oceniający efekty kształcenia w zakresie umiejętności e1-e7. Na ocenę końcowa z przedmiotu składa sie ocena z konwersatorium . |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zastosowanie poznanych pojęć do rozwiązywania zadań praktycznych - praca w grupach |
|
Treści kształcenia: | 1.Rachunek zdań; prawa rachunku zdań. 2.Zbiory. Operacje na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. Iloczyn kartezjański 3.Kwantyfikatory. Prawa rachunku kwantyfikatorów. 4.Relacje i funkcje. 5.Indeksowane rodziny zbiorów. Działania uogólnione. 6.Relacje równoważności. Zasada abstrakcji. 7. Indukcja matematyczna. Definicje rekurencyjne. 8.Zbiory nieskończone. Równoliczność zbiorów. Zbiory mocy alef zero i continuum. |
|
Literatura: |
1.J.Cichoń "Wykłady ze Wstępu do matematyki" Wrocław 2003. 2.W.Marek, J.Onyszkiewicz "Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach" PWN Warszawa. 3.P. Halmosz "Naive set theory". 4.I.Jędrzejewska,E.Kotlicka,B.Szkopińska "Wstęp do analizy matematycznej, logiki i teorii mnogości" Wyd. PŁ, Łódź 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Filipczak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu, -dyskusja. -praca w grupach. -metody kształcenia na odległość przy użyciu aplikacji Teams, -indywidualne prezentacje rozwiązań. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę konwersatorium składa się aktywność (40%) i końcowy sprawdzian (60%) oceniający efekty kształcenia w zakresie umiejętności e1-e7. Na ocenę końcowa z przedmiotu składa sie ocena z konwersatorium . |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | dyskusja podczas zajęć ocena i omówienie prac pisemnych obserwacja pracy w grupach |
|
Treści kształcenia: | TK_01. Rachunek zdań; prawa rachunku zdań. TK_02.Zbiory. Operacje na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. Iloczyn kartezjański TK_03. Kwantyfikatory. Prawa rachunku kwantyfikatorów. TK_04. Relacje i funkcje. TK_05.Indeksowane rodziny zbiorów. Działania uogólnione. TK_06.Relacje równoważności. Zasada abstrakcji. TK_08.Zbiory nieskończone. Równoliczność zbiorów. Zbiory mocy alef zero i continuum. |
|
Literatura: |
1.J.Cichoń "Wykłady ze Wstępu do matematyki" Wrocław 2003. 2.W.Marek, J.Onyszkiewicz "Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach" PWN Warszawa. 3.P. Halmosz "Naive set theory". 4.I.Jędrzejewska,E.Kotlicka,B.Szkopińska "Wstęp do analizy matematycznej, logiki i teorii mnogości" Wyd. PŁ, Łódź 2008 5.zasoby internetu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Filipczak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu, -dyskusja. -praca w grupach. -metody kształcenia na odległość przy użyciu aplikacji Teams, -indywidualne prezentacje rozwiązań. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę konwersatorium składa się aktywność (40%) i końcowy sprawdzian (60%) oceniający efekty kształcenia w zakresie umiejętności e1-e7. Na ocenę końcowa z przedmiotu składa sie ocena z konwersatorium . |
|
Treści kształcenia: | TK_01. Rachunek zdań; prawa rachunku zdań. TK_02.Zbiory. Operacje na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. Iloczyn kartezjański TK_03. Kwantyfikatory. Prawa rachunku kwantyfikatorów. TK_04. Relacje i funkcje. TK_05.Indeksowane rodziny zbiorów. Działania uogólnione. TK_06.Relacje równoważności. Zasada abstrakcji. TK_08.Zbiory nieskończone. Równoliczność zbiorów. Zbiory mocy alef zero i continuum. |
|
Literatura: |
1.J.Cichoń "Wykłady ze Wstępu do matematyki" Wrocław 2003. 2.W.Marek, J.Onyszkiewicz "Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach" PWN Warszawa. 3.P. Halmosz "Naive set theory". 4.I.Jędrzejewska,E.Kotlicka,B.Szkopińska "Wstęp do analizy matematycznej, logiki i teorii mnogości" Wyd. PŁ, Łódź 2008 5.zasoby internetu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Filipczak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu, -dyskusja. -praca w grupach. -metody kształcenia na odległość przy użyciu aplikacji Teams, -indywidualne prezentacje rozwiązań. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę konwersatorium składa się aktywność (40%) i końcowy sprawdzian (60%) oceniający efekty kształcenia w zakresie umiejętności e1-e7. Na ocenę końcowa z przedmiotu składa sie ocena z konwersatorium . |
|
Treści kształcenia: | TK_01. Rachunek zdań; prawa rachunku zdań. TK_02.Zbiory. Operacje na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. Iloczyn kartezjański TK_03. Kwantyfikatory. Prawa rachunku kwantyfikatorów. TK_04. Relacje i funkcje. TK_05.Indeksowane rodziny zbiorów. Działania uogólnione. TK_06.Relacje równoważności. Zasada abstrakcji. TK_08.Zbiory nieskończone. Równoliczność zbiorów. Zbiory mocy alef zero i continuum. |
|
Literatura: |
1.J.Cichoń "Wykłady ze Wstępu do matematyki" Wrocław 2003. 2.W.Marek, J.Onyszkiewicz "Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach" PWN Warszawa. 3.P. Halmosz "Naive set theory". 4.I.Jędrzejewska,E.Kotlicka,B.Szkopińska "Wstęp do analizy matematycznej, logiki i teorii mnogości" Wyd. PŁ, Łódź 2008 5.zasoby internetu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
W
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Filipczak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu, -dyskusja. -praca w grupach. -metody kształcenia na odległość przy użyciu aplikacji Teams, -indywidualne prezentacje rozwiązań. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę konwersatorium składa się aktywność (40%) i końcowy sprawdzian (60%) oceniający efekty kształcenia w zakresie umiejętności e1-e7. Na ocenę końcowa z przedmiotu składa sie ocena z konwersatorium . |
|
Treści kształcenia: | TK_01. Rachunek zdań; prawa rachunku zdań. TK_02.Zbiory. Operacje na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. Iloczyn kartezjański TK_03. Kwantyfikatory. Prawa rachunku kwantyfikatorów. TK_04. Relacje i funkcje. TK_05.Indeksowane rodziny zbiorów. Działania uogólnione. TK_06.Relacje równoważności. Zasada abstrakcji. TK_08.Zbiory nieskończone. Równoliczność zbiorów. Zbiory mocy alef zero i continuum. |
|
Literatura: |
1.J.Cichoń "Wykłady ze Wstępu do matematyki" Wrocław 2003. 2.W.Marek, J.Onyszkiewicz "Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach" PWN Warszawa. 3.P. Halmosz "Naive set theory". 4.I.Jędrzejewska,E.Kotlicka,B.Szkopińska "Wstęp do analizy matematycznej, logiki i teorii mnogości" Wyd. PŁ, Łódź 2008 5.zasoby internetu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT C
ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Filipczak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu, -dyskusja. -praca w grupach. -indywidualne prezentacje rozwiązań. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę konwersatorium składa się aktywność (20%) i końcowy sprawdzian (80%) oceniający efekty kształcenia w zakresie umiejętności e1-e7. Na ocenę końcowa z przedmiotu składa sie ocena z konwersatorium . |
|
Treści kształcenia: | TK_01. Rachunek zdań; prawa rachunku zdań. TK_02.Zbiory. Operacje na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. Iloczyn kartezjański TK_03. Kwantyfikatory. Prawa rachunku kwantyfikatorów. TK_04. Relacje i funkcje. TK_05.Indeksowane rodziny zbiorów. Działania uogólnione. TK_06.Relacje równoważności. Zasada abstrakcji. TK_08.Zbiory nieskończone. Równoliczność zbiorów. Zbiory mocy alef zero i continuum. |
|
Literatura: |
1.J.Cichoń "Wykłady ze Wstępu do matematyki" Wrocław 2003. 2.W.Marek, J.Onyszkiewicz "Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach" PWN Warszawa. 3.P. Halmosz "Naive set theory". 4.I.Jędrzejewska,E.Kotlicka,B.Szkopińska "Wstęp do analizy matematycznej, logiki i teorii mnogości" Wyd. PŁ, Łódź 2008 5.zasoby internetu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
ŚR CZ C
W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Filipczak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipczak, Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu, -dyskusja. -praca w grupach. -indywidualne prezentacje rozwiązań. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę konwersatorium składa się aktywność (20%) i końcowy sprawdzian (80%) oceniający efekty kształcenia w zakresie umiejętności e1-e7. Na ocenę końcowa z przedmiotu składa sie ocena z konwersatorium . |
|
Treści kształcenia: | 1.Rachunek zdań; prawa rachunku zdań. 2.Zbiory. Operacje na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. Iloczyn kartezjański 3.Kwantyfikatory. Prawa rachunku kwantyfikatorów. 4.Relacje i funkcje. 5.Indeksowane rodziny zbiorów. Działania uogólnione. 6.Relacje równoważności. Zasada abstrakcji. 7. Indukcja matematyczna. Definicje rekurencyjne. 8.Zbiory nieskończone. Równoliczność zbiorów. Zbiory mocy alef zero i continuum. |
|
Literatura: |
1.J.Cichoń "Wykłady ze Wstępu do matematyki" Wrocław 2003. 2.W.Marek, J.Onyszkiewicz "Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach" PWN Warszawa. 3.P. Halmosz "Naive set theory". 4.I.Jędrzejewska,E.Kotlicka,B.Szkopińska "Wstęp do analizy matematycznej, logiki i teorii mnogości" Wyd. PŁ, Łódź 2008 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.