UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy współczesnego świata z perspektywy nauk społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-DSK004
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy współczesnego świata z perspektywy nauk społecznych
Jednostka: Uniwersytet Łódzki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem zajęć jest interdyscyplinarna analiza wyzwań, przed którymi staje współczesny świat. Doktoranci będą mieli możliwość poznania przyczyn, charakterystyki oraz zrozumienia zjawisk, które są aktualne i istotne w dociekaniach naukowych przedstawicieli nauk społecznych. Wykłady i dyskusje pozwolą nie tylko na poszerzenie wiedzy dotyczącej omawianych zjawisk, ale także analizę problemu badawczego podjętego w rozprawie doktorskiej z perspektywy innych dyscyplin naukowych.

Efekty uczenia się:

Wiedzy

- Doktorant zna i rozumie problemy współczesnego świata (ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe) w dyscyplinach: nauki socjologiczne, ekonomia i finanse, nauki o zarządzaniu i jakości, nauki o polityce i administracji

- Doktorant zna i rozumie główne trendy rozwoju nauk społecznych i wybranej dyscypliny wiodącej z zakresu dyscyplin: nauki socjologiczne, ekonomia i finanse, nauki o zarządzaniu i jakości, nauki o polityce i administracji

Umiejętności

- Doktorant potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów

Kompetencji społecznych (postaw)

- Doktorant gotów jest do krytycznej oceny dorobku z zakresu nauk społecznych i wybranej dyscypliny naukowej oraz własnego wkładu w rozwój tych dyscyplin

- Doktorant uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym tych o charakterze interdyscyplinarnym

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Czapla, Marek Czyżewski, Katarzyna Dośpiał-Borysiak, Ryszard Piasecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

wykład, konwersatorium, dyskusja, debata

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie eseju według następujących zasad.

Temat: problem podjęty w rozprawie doktorskiej w perspektywie jednej z dyscyplin nauk społecznych reprezentowanej w semestrze (innej niż dyscyplina, w której przygotowywana jest rozprawa).

Objętość: max.8 stron (do 15000 znaków).

Termin złożenia: do 31.01.2021r.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Współczesne wyzwania globalizacji - 2 godz.

2. Znaczenie nierówności społecznych dla rozwoju gospodarczego - 2 godz.

3. Współczesne państwo - stabilność i zmiana - 2 godz.

4. Epoka człowieka - interpretacje Antropocenu - 2 godz.

5. Agresja językowa i mowa nienawiści we współczesnej przestrzeni publicznej - 2 godz.

6. Teorie spiskowe w kulturze współczesnej - 2 godz.

7. Organizacje przyszłości - kompetencje pracowników, przyszłe zawody - 3 godz.

Razem: 15 godz.


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Piasecki R. "Globalizacja procesów gospodarczych" w R.Milewski, E.Kwiatkowski Podstawy ekonomii" Wydawnictwo Naukowe PWN 2018

- Jerzy Kuciński , Nauka o państwie współczesnym, Łódź-Warszawa 2019 (on-line)

- Krzysztof Trzciński, Czym jest stabilność polityczna państwa, "Przegląd Politologiczny" nr 2/2015 (on-line)

- Richard Devetak, The Modern State, [in:] An Introduction to International Relations, Edited by Richard Devetak, Anthony Burke, Jim George, Cambridge University Press 2012

Chapter 9 - The Modern State pp. 134-147

Chapter DOI: http://dx.doi.org/10.1017/CBO9781139196598.013

- Ewa Bińczyk, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, PWN 2018

- Mark Maslin, Zmiany Klimatu, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego 2018

- Ewa Rokicka, Wojciech Woźniak, W kierunku zrównoważonego rozwoju : koncepcje, interpretacje, konteksty, Łódź 2016 (on-line)

- D. Boromisza-Habashi (2015) Hate Speech, [w:] K. Tracy (red.), The International Encyclopedia of Language and Social Interaction, John Wiley & Sons.

- M. Czyżewski (2010) "Język wrogości" oraz spór o III i IV RP w perspektywie analizy dyskursu publicznego, [w:] M. Czerwiński, P. Nowak, R. Przybylska (red.), Język IV Rzeczpospolitej, Wyd. UMCS

- F. Czech (red.) (2014) Struktura teorii spiskowych. Antologia. Nomos.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Czapla, Marek Czyżewski, Katarzyna Dośpiał-Borysiak, Eugeniusz Kwiatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Przedmiot prowadzą:

prof. dr hab. Eugeniusz Kwiatkowski – 4 godz., tematy 1 i 2 (dyscyplina: ekonomia i finanse)

dr hab. Katarzyna Dośpiał-Borysiak – 4 godz., tematy 3 i 4 (dyscyplina: nauka o polityce i administracji)

dr hab. Marek Czyżewski, prof. UŁ – 4 godz., tematy 5 i 6 (dyscyplina: nauki socjologiczne)

dr hab. Tomasz Czapla, prof. UŁ – 3 godz., temat 7 (dyscyplina: nauki o zarządzaniu i jakości)

Koordynatorem przedmiotu i osobą odpowiedzialna za całość karty przedmiotu i wpisywanie ocen w systemie Usos jest dr hab. Tomasz Czapla, prof. UŁ


Metody dydaktyczne:

wykład, konwersatorium, dyskusja, debata

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie eseju według następujących zasad.

Temat: problem podjęty w rozprawie doktorskiej w perspektywie jednej z dyscyplin nauk społecznych reprezentowanej w semestrze (innej niż dyscyplina, w której przygotowywana jest rozprawa).

Objętość: max.8 stron (do 15000 znaków).

Termin złożenia: w czasie sesji tj. do 9.02.2020r.


Szczegółowe treści kształcenia:

1.Trendy demograficzne i ich konsekwencje ekonomiczne - 2 godz.

2.Elastyczne rynki pracy a bezpieczeństwo zatrudnienia- 2 godz.

3.Współczesne wyzwania polityczne - 2 godz.

4.Społeczne i polityczne konsekwencje zmian klimatu - 2 godz.

5.Prawda – kłamstwo – nieprawda – postprawda - 2 godz.

6.Społeczeństwo wiedzy ‒ społeczeństwo niewiedzy - 2 godz.

7.Organizacje przyszłości – kompetencje pracowników, przyszłe zawody - 3 godz.

Razem: 5 godz.


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Czapla T.: „Modelowanie kompetencji pracowniczych w organizacji”, Wydawnictwo UŁ 2011

Czyżewski M. 2014. Społeczeństwo niewiedzy i socjologia niewiedzy, w: A. Jabłoński, M. Zemło, J. Szymczyk (red.). Kreowanie społeczeństwa niewiedzy. Lublin: Wyd. KUL, s. 237-253.

Proctor R.N., L. Schiebinger (eds.). 2008. Agnotology. The Making and Unmaking of Ignorance. Stanford: Stanford University Press.

The Future of Jobs, Centre for the New Economy and Society, World Economic Forum, Report 2018

Wehling P. 2006. Im Schatten des Wissens? Perspektiven der Soziologie des Nichtwissens. Konstanz: UVK.

Literatira uzupełniającA:

Dubois D.D.; Rothwell W.J.: „Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach”, wyd. Helion, Gliwice 2008

Boyatzis R.E.: „The Competent Manager. A model for effective performance”, Wiley, New York, 1982

Flanagan J.C.: „The critical incident technique”, Psychological Bulletin nr 51, July 1954

McClelland D.C.: „Testing for competence rather than for ‘intelligence’”, American Psychologist nr 28, January 1973

Prahalad C.K.; Hamel G.: „The core competence of the corporation” Harvard Business Review May – June 1990

Spencer L.M.; Spencer S.M.: „Competence at work”, Wiley, New York 1993

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6