Problemy współczesnego świata z perspektywy nauk społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-DSK004 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy współczesnego świata z perspektywy nauk społecznych |
Jednostka: | Uniwersytet Łódzki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest interdyscyplinarna analiza wyzwań, przed którymi staje współczesny świat. Doktoranci będą mieli możliwość poznania przyczyn, charakterystyki oraz zrozumienia zjawisk, które są aktualne i istotne w dociekaniach naukowych przedstawicieli nauk społecznych. Wykłady i dyskusje pozwolą nie tylko na poszerzenie wiedzy dotyczącej omawianych zjawisk, ale także analizę problemu badawczego podjętego w rozprawie doktorskiej z perspektywy innych dyscyplin naukowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedzy - Doktorant zna i rozumie problemy współczesnego świata (ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe) w dyscyplinach: nauki socjologiczne, ekonomia i finanse, nauki o zarządzaniu i jakości, nauki o polityce i administracji - Doktorant zna i rozumie główne trendy rozwoju nauk społecznych i wybranej dyscypliny wiodącej z zakresu dyscyplin: nauki socjologiczne, ekonomia i finanse, nauki o zarządzaniu i jakości, nauki o polityce i administracji Umiejętności - Doktorant potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów Kompetencji społecznych (postaw) - Doktorant gotów jest do krytycznej oceny dorobku z zakresu nauk społecznych i wybranej dyscypliny naukowej oraz własnego wkładu w rozwój tych dyscyplin - Doktorant uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym tych o charakterze interdyscyplinarnym |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT K
K
K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Czapla, Marek Czyżewski, Katarzyna Dośpiał-Borysiak, Ryszard Piasecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, konwersatorium, dyskusja, debata |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie eseju według następujących zasad. Temat: problem podjęty w rozprawie doktorskiej w perspektywie jednej z dyscyplin nauk społecznych reprezentowanej w semestrze (innej niż dyscyplina, w której przygotowywana jest rozprawa). Objętość: max.8 stron (do 15000 znaków). Termin złożenia: do 31.01.2021r. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Współczesne wyzwania globalizacji - 2 godz. 2. Znaczenie nierówności społecznych dla rozwoju gospodarczego - 2 godz. 3. Współczesne państwo - stabilność i zmiana - 2 godz. 4. Epoka człowieka - interpretacje Antropocenu - 2 godz. 5. Agresja językowa i mowa nienawiści we współczesnej przestrzeni publicznej - 2 godz. 6. Teorie spiskowe w kulturze współczesnej - 2 godz. 7. Organizacje przyszłości - kompetencje pracowników, przyszłe zawody - 3 godz. Razem: 15 godz. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Piasecki R. "Globalizacja procesów gospodarczych" w R.Milewski, E.Kwiatkowski Podstawy ekonomii" Wydawnictwo Naukowe PWN 2018 - Jerzy Kuciński , Nauka o państwie współczesnym, Łódź-Warszawa 2019 (on-line) - Krzysztof Trzciński, Czym jest stabilność polityczna państwa, "Przegląd Politologiczny" nr 2/2015 (on-line) - Richard Devetak, The Modern State, [in:] An Introduction to International Relations, Edited by Richard Devetak, Anthony Burke, Jim George, Cambridge University Press 2012 Chapter 9 - The Modern State pp. 134-147 Chapter DOI: http://dx.doi.org/10.1017/CBO9781139196598.013 - Ewa Bińczyk, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, PWN 2018 - Mark Maslin, Zmiany Klimatu, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego 2018 - Ewa Rokicka, Wojciech Woźniak, W kierunku zrównoważonego rozwoju : koncepcje, interpretacje, konteksty, Łódź 2016 (on-line) - D. Boromisza-Habashi (2015) Hate Speech, [w:] K. Tracy (red.), The International Encyclopedia of Language and Social Interaction, John Wiley & Sons. - M. Czyżewski (2010) "Język wrogości" oraz spór o III i IV RP w perspektywie analizy dyskursu publicznego, [w:] M. Czerwiński, P. Nowak, R. Przybylska (red.), Język IV Rzeczpospolitej, Wyd. UMCS - F. Czech (red.) (2014) Struktura teorii spiskowych. Antologia. Nomos. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT K
K
K
K
K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Czapla, Marek Czyżewski, Katarzyna Dośpiał-Borysiak, Eugeniusz Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Przedmiot prowadzą: prof. dr hab. Eugeniusz Kwiatkowski – 4 godz., tematy 1 i 2 (dyscyplina: ekonomia i finanse) dr hab. Katarzyna Dośpiał-Borysiak – 4 godz., tematy 3 i 4 (dyscyplina: nauka o polityce i administracji) dr hab. Marek Czyżewski, prof. UŁ – 4 godz., tematy 5 i 6 (dyscyplina: nauki socjologiczne) dr hab. Tomasz Czapla, prof. UŁ – 3 godz., temat 7 (dyscyplina: nauki o zarządzaniu i jakości) Koordynatorem przedmiotu i osobą odpowiedzialna za całość karty przedmiotu i wpisywanie ocen w systemie Usos jest dr hab. Tomasz Czapla, prof. UŁ |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, konwersatorium, dyskusja, debata |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie eseju według następujących zasad. Temat: problem podjęty w rozprawie doktorskiej w perspektywie jednej z dyscyplin nauk społecznych reprezentowanej w semestrze (innej niż dyscyplina, w której przygotowywana jest rozprawa). Objętość: max.8 stron (do 15000 znaków). Termin złożenia: w czasie sesji tj. do 9.02.2020r. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Trendy demograficzne i ich konsekwencje ekonomiczne - 2 godz. 2.Elastyczne rynki pracy a bezpieczeństwo zatrudnienia- 2 godz. 3.Współczesne wyzwania polityczne - 2 godz. 4.Społeczne i polityczne konsekwencje zmian klimatu - 2 godz. 5.Prawda – kłamstwo – nieprawda – postprawda - 2 godz. 6.Społeczeństwo wiedzy ‒ społeczeństwo niewiedzy - 2 godz. 7.Organizacje przyszłości – kompetencje pracowników, przyszłe zawody - 3 godz. Razem: 5 godz. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czapla T.: „Modelowanie kompetencji pracowniczych w organizacji”, Wydawnictwo UŁ 2011 Czyżewski M. 2014. Społeczeństwo niewiedzy i socjologia niewiedzy, w: A. Jabłoński, M. Zemło, J. Szymczyk (red.). Kreowanie społeczeństwa niewiedzy. Lublin: Wyd. KUL, s. 237-253. Proctor R.N., L. Schiebinger (eds.). 2008. Agnotology. The Making and Unmaking of Ignorance. Stanford: Stanford University Press. The Future of Jobs, Centre for the New Economy and Society, World Economic Forum, Report 2018 Wehling P. 2006. Im Schatten des Wissens? Perspektiven der Soziologie des Nichtwissens. Konstanz: UVK. Literatira uzupełniającA: Dubois D.D.; Rothwell W.J.: „Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach”, wyd. Helion, Gliwice 2008 Boyatzis R.E.: „The Competent Manager. A model for effective performance”, Wiley, New York, 1982 Flanagan J.C.: „The critical incident technique”, Psychological Bulletin nr 51, July 1954 McClelland D.C.: „Testing for competence rather than for ‘intelligence’”, American Psychologist nr 28, January 1973 Prahalad C.K.; Hamel G.: „The core competence of the corporation” Harvard Business Review May – June 1990 Spencer L.M.; Spencer S.M.: „Competence at work”, Wiley, New York 1993 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.