Praktyczna nauka języka A (czeskiego) I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-SMA134 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka A (czeskiego) I |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Kompetencja językowa na poziomie B2. |
Skrócony opis: |
1. Tworzenie dłuższych tekstów pisemnych różnorodnych pod względem stylistycznym z zastosowaniem frazeologizmów, idiomów, rozbudowanego słownictwa (antonimy/synonimy itp.). 2. Tworzenie rozbudowanych tekstów pisemnych na wszystkie złożone tematy dostosowanych do typu sytuacji komunikacyjnej. 3. Tworzenie rozbudowanych tekstów pisemnych prezentujących poglądy, opinie i sądy własne oraz innych osób w zakresie dyskursu naukowego (przede wszystkim związanego z dyscypliną studiów, np. współczesna sytuacja językowa czeszczyzny czy współczesne czeskie badania literaturoznawcze) oraz ich ustna prezentacja na zajęciach. 4. Pogłębienie kompetencji językowo-komunikacyjnej na poziomie B2+. 5. Poszerzenie i pogłębienie umiejętności posługiwania się językiem w kontaktach społecznych i zawodowych na poziomie B2+. 6. Tworzenie własnych wypowiedzi ustnych i pisemnych zróżnicowanych stylistycznie na dowolny temat. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Zna zasób leksykalny w tym frazeologiczny języka w stopniu zaawansowanym (poziom B2+) (s-W-4) 2. Charakteryzuje otaczającą rzeczywistość za pomocą obszernych ustnych i pisemnych wypowiedzi różnorodnych stylistycznie, dostosowanych do typu sytuacji komunikacyjnej z wykorzystaniem słownictwa specjalistycznego z różnych dziedzin (s-W-6) Umiejętności 1. Stosuje w wypowiedzi ustnej i pisemnej reguły gramatyczne i słownictwo na poziomie zaawansowanym(antonimy/synonimy, frazeologizmy, idiomy itd.) (s-U-1) 2. Potrafi skonstruować rozbudowaną wypowiedź pisemną na złożony temat (także specjalistyczny), reprezentującą dowolny styl (s-U-3, s-U-6, s-U-7) Kompetencje społeczne (postawy) 1. Przejawia aktywność w samodzielnym podejmowaniu działań na rzecz własnego rozwoju kulturalnego oraz doskonalenia zajomości języka (s-K-1) 2. Wykazuje się postawą otwartości i tolerancji (s-K-6) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2026/2027" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-10-01 - 2027-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jiří Byčkov | |
Prowadzący grup: | Jiří Byčkov, Piotr Kręzel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Celem kursu jest nabycie i pogłębienie kompetencji językowych i komunikacyjnych na poziomie B2+. Absolwent z poziomem językowym B2+ rozumie szeroki zakres trudnych i długich tekstów oraz rozpoznaje ukryte znaczenia tekstów. Potrafi wypowiadać się płynnie i swobodnie, bez zastanawiania się i szukania sformułowań. Potrafi elastycznie i skutecznie używać języka do celów społecznych, akademickich i zawodowych. Student języka czeskiego na poziomie B2+ potrafi tworzyć zrozumiałe, dobrze zorganizowane, szczegółowe teksty na złożone tematy, wykazując się opanowaniem form kompozycyjnych, wyrażeń łączących i środków spójności. Celem drugorzędnym jest poszerzenie i pogłębienie umiejętności posługiwania się językiem w interakcjach społecznych i zawodowych oraz tworzenie własnych, rozbudowanych wypowiedzi ustnych i pisemnych w różnych stylach na dowolny temat. |
|
Metody dydaktyczne: | - tłumaczenie ustne - rozmowa, ćwiczenia gramatyczne - słuchanie i czytanie ze zrozumieniem - refleksje pisemne, eseje, sprawozdania - gry symulacyjne - praca w grupach - rozwiązywanie zadań |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin - podstawowe kryteria 1. Krótka wypowiedź pisemna - 25%. 2. Test gramatyczny i leksykalny - 25%. 3. Test rozumienia tekstu pisanego i pracy z tekstem - 20%. 4. Płynna wypowiedź na zadany temat i poprawne odpowiedzi na zadane pytania - 20%. 5. Umiejętność rozumienia mowy mówionej z taśm audio - 10%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie, egzamin Test z gramatyki, leksyki i egzamin ustny (ocena) Formy zaliczenia • ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru • testy pisemne • domowe zadania • udział w lekcjach |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wypoczynek i hobby. Odmiana czasowników, préteritum. Poszerzanie słownictwa. 2. Kultura, sztuka. Tryb warunkowy i jego zastosowania. 3. Edukacja i nauka. Wzrok, czasowniki określone i nieokreślone, wyrażenia czasowe w zdaniach. 4. Czechy, geografia, ciekawe miejsca, historia. Strona bierna - jej tworzenie i użycie. 5. Pogoda, pory roku i święta. Przysłówki i ich tworzenie, zdania jednoczłonowe. 6. Moda - rozmowy, tworzenie przymiotników, stopniowanie i fleksja, nominalne formy przymiotników. 7. Rodzina, pokrewieństwo i związki. Przymiotniki dzierżawcze, przymiotniki dzierżawcze ciasne, luźne, różnice. 8. Zdrowy styl życia, dieta i szczupła linia. Zaimki, artykulacja, deklinacja, użycie. 9. Problemy dzisiejszego społeczeństwa. Liczebniki, fleksja, rodzaje liczebników. 10. Język gazet, styl dziennikarski i jego specyfika. Spójniki i ich funkcja w zdaniu. 11. Środowisko i jego ochrona. Ekologiczne wyzwania XXI wieku. Zdania względne, przykłady, ćwiczenia. 12. Komunikacja marketingowa. Czasowniki w czeskich zdaniach. |
|
Literatura: |
Bischofová, J. et al., Čeština pro středně a více pokročilé, Praha 2008. Bischofová, J. et al., Pracovní sešit k učebnici Čeština pro středně a více pokročilé, Praha 2008. Čadská M., Turzíková M., Čeština pro cizince – nástavbový kurz pro humanitní obory, Praha 2001. Boccou Kestřánková M., Upton K., Pečený P., Štěpánková D.: Čeština pro cizince úroveň B2 - učebnice. Brno, Albatros media, 2013. Cvrček V. (a kol.), Mluvnice současné češtiny, Praha 2010. Hradilová, D., Czech it UP! 5 (úroveň C1, cvičebnice), Olomouc, UPOL 2021. Vonková M., Fejetony, eseje, komentáře k životnímu stylu v České republice 90. let. Textová příručka pro velmi pokročilé: doplňkový učební materiál, Praha 2003. Akademický slovník cizích slov, Praha 1997. Nová slova v češtině. Slovník neologizmů, Praha 2004. Oliva K., Polsko- český slovník, Praha 1994. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jiří Byčkov | |
Prowadzący grup: | Jiří Byčkov, Piotr Kręzel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Celem kursu jest nabycie i pogłębienie kompetencji językowych i komunikacyjnych na poziomie B2+. Absolwent z poziomem językowym B2+ rozumie szeroki zakres trudnych i długich tekstów oraz rozpoznaje ukryte znaczenia tekstów. Potrafi wypowiadać się płynnie i swobodnie, bez zastanawiania się i szukania sformułowań. Potrafi elastycznie i skutecznie używać języka do celów społecznych, akademickich i zawodowych. Student języka czeskiego na poziomie B2+ potrafi tworzyć zrozumiałe, dobrze zorganizowane, szczegółowe teksty na złożone tematy, wykazując się opanowaniem form kompozycyjnych, wyrażeń łączących i środków spójności. Celem drugorzędnym jest poszerzenie i pogłębienie umiejętności posługiwania się językiem w interakcjach społecznych i zawodowych oraz tworzenie własnych, rozbudowanych wypowiedzi ustnych i pisemnych w różnych stylach na dowolny temat. |
|
Metody dydaktyczne: | - tłumaczenie ustne - rozmowa, ćwiczenia gramatyczne - słuchanie i czytanie ze zrozumieniem - refleksje pisemne, eseje, sprawozdania - gry symulacyjne - praca w grupach - rozwiązywanie zadań |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin - podstawowe kryteria 1. Krótka wypowiedź pisemna - 25%. 2. Test gramatyczny i leksykalny - 25%. 3. Test rozumienia tekstu pisanego i pracy z tekstem - 20%. 4. Płynna wypowiedź na zadany temat i poprawne odpowiedzi na zadane pytania - 20%. 5. Umiejętność rozumienia mowy mówionej z taśm audio - 10%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie, egzamin Test z gramatyki, leksyki i egzamin ustny (ocena) Formy zaliczenia • ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru • testy pisemne • domowe zadania • udział w lekcjach |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wypoczynek i hobby. Odmiana czasowników, préteritum. Poszerzanie słownictwa. 2. Kultura, sztuka. Tryb warunkowy i jego zastosowania. 3. Edukacja i nauka. Wzrok, czasowniki określone i nieokreślone, wyrażenia czasowe w zdaniach. 4. Czechy, geografia, ciekawe miejsca, historia. Strona bierna - jej tworzenie i użycie. 5. Pogoda, pory roku i święta. Przysłówki i ich tworzenie, zdania jednoczłonowe. 6. Moda - rozmowy, tworzenie przymiotników, stopniowanie i fleksja, nominalne formy przymiotników. 7. Rodzina, pokrewieństwo i związki. Przymiotniki dzierżawcze, przymiotniki dzierżawcze ciasne, luźne, różnice. 8. Zdrowy styl życia, dieta i szczupła linia. Zaimki, artykulacja, deklinacja, użycie. 9. Problemy dzisiejszego społeczeństwa. Liczebniki, fleksja, rodzaje liczebników. 10. Język gazet, styl dziennikarski i jego specyfika. Spójniki i ich funkcja w zdaniu. 11. Środowisko i jego ochrona. Ekologiczne wyzwania XXI wieku. Zdania względne, przykłady, ćwiczenia. 12. Komunikacja marketingowa. Czasowniki w czeskich zdaniach. |
|
Literatura: |
Bischofová, J. et al., Čeština pro středně a více pokročilé, Praha 2008. Bischofová, J. et al., Pracovní sešit k učebnici Čeština pro středně a více pokročilé, Praha 2008. Čadská M., Turzíková M., Čeština pro cizince – nástavbový kurz pro humanitní obory, Praha 2001. Boccou Kestřánková M., Upton K., Pečený P., Štěpánková D.: Čeština pro cizince úroveň B2 - učebnice. Brno, Albatros media, 2013. Cvrček V. (a kol.), Mluvnice současné češtiny, Praha 2010. Hradilová, D., Czech it UP! 5 (úroveň C1, cvičebnice), Olomouc, UPOL 2021. Vonková M., Fejetony, eseje, komentáře k životnímu stylu v České republice 90. let. Textová příručka pro velmi pokročilé: doplňkový učební materiál, Praha 2003. Akademický slovník cizích slov, Praha 1997. Nová slova v češtině. Slovník neologizmů, Praha 2004. Oliva K., Polsko- český slovník, Praha 1994. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.