UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia fakultatywne (e-learning)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-BKR503LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zajęcia fakultatywne (e-learning)
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych pojęć i terminów z chemii organicznej i nieorganicznej

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu toksykologii w tym szczególnie istotnych w aspekcie ich potencjalnego wykorzystania w kryminalistyce. Cykl zajęć ma charakter interdyscyplinarny i łączy zagadnienia z zakresu biologii, medycyny, toksykologii, a także oświaty zdrowotnej, higieny i epidemiologii.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

• definiuje podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii tzn. pojęcie trucizny, krzywej dawka-efekt, LD50, LOAEL, DNEL itd.;

• rozróżnia toksykokinetykę opisująca co o dzieje się z ksenobiotykiem w organizmie od toksykodynamiki informującej o tym co dzieje się z organizmem pod wpływem trucizny;

• klasyfikuje odtrutki stosowane w zatruciach;

• charakteryzuje biomarkery wykorzystywane w toksykologii (aktywność AChE, stężenie różnych form hemoglobin);

• porównuje mechanizmy działania wybranych toksyn środowiskowych (dioksyny, bezno(a)pirenu, insektycydów);

• charakteryzuje mechanizm działania wybranych metali ciężkich;

• charakteryzuje najnowsze osiągniecia nauk biologicznych mające zastosowanie w toksykologii klinicznej i sądowej

• zna strukturę służ odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne i postępowanie z toksycznymi związkami

• charakteryzuje działanie związków toksycznych na miejscu zdarzenia

• opisuje procedury stosowane w biochemii i biologii molekularnej związane z oceną narażenia na toksyczne związki.

W zakresie umiejętności:

• student wykorzystuje dostępne źródła informacji naukowej (w tym w j. obcym) w celu podnoszenia własnych kwalifikacji;

• interpretuje informacje z zakresu zatruć substancjami toksycznymi na miejscu zdarzenia

• uzasadnia potrzebę aktualizowania wiedzy w zakresie badań toksykologicznych ważnych w analizach kryminalistycznych w celu podnoszenia własnych kwalifikacji.

W zakresie kompetencji:

• stosuje w pracy zasady poszanowania własności intelektualnej innych osób;

• pracuje samodzielnie lub w zespole podczas realizacji projektów grupowych szanując pracę innych osób.

Symbol efektu uczenia się opisującego program studiów:

04K-1A_W01, 04K-1A_W07, 04K-1A_W09, 04K-1A_W11, 04K-1A_W12, 04K-1A_W14, 04K-1A_U05, 04K-1A_U07, 04K-1A_U12, 04K-1A_K05, 04K-1A_K07

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zdalne, 39 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zdalne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami toksykologii, rodzajami zagrożeń dla zdrowia ludzi stwarzanymi przez substancje chemiczne a szczególnie przez leki i związki o charakterze trucizn. Zagadnienia obejmują mechanizmy toksycznego działania substancji chemicznych, procesy ich biotransformacji oraz identyfikacji.

Metody dydaktyczne:

Materiały dydaktyczne w formie pdf wykładów, artykułów przeglądowych i tematycznych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Planowane są 4 testy po zakończeniu każdego z 4 modułów. Testy obejmują 20 pytań zamkniętych, należy wybrać prawidłową 1 odpowiedź. Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych z testów cząstkowych.

Kryteria oceniania

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zajęcia fakultatywne zakończone pisemnymi testami (weryfikacja wiedzy teoretycznej i umiejętności analitycznego myślenia poprzez pytania zawarte w testach). Planowane są 4 testy po zakończeniu każdego z 4 modułów. Testy obejmują 20 pytań zamkniętych, należy wybrać prawidłową 1 odpowiedź. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04K-1A_W01, 04K-1A_W07, 04K-1A_W09, 04K-1A_W11, 04K-1A_W12, 04K-1A_W14, 04K-1A_U05, 04K-1A_U07, 04K-1A_U12, 04K-1A_K05, 04K-1A_K07

Szczegółowe treści kształcenia:

• Program nauczania zawiera zarówno elementy toksykologii ogólnej jak i zagadnienia analizy toksykologicznej mające zastosowanie w toksykologii klinicznej i sądowej.

• Scharakteryzowane zostaną różne trucizny oraz postępowanie z toksycznymi związkami.

• Przedstawione zostaną podstawowe pojęcia toksykologiczne takie jak: rodzaje krzywych dawka efekt, pojęcia typu LD50, MRL oraz zagadnienia związane z toksykometrią,

• Scharakteryzowane zostaną zatrucia ostre, przewlekłe i wtórne, ocena toksyczności związku na podstawie zależności struktura chemiczna – aktywność biologiczna, oraz podane zostanie postępowanie w przypadku zatruć, w tym odtrutki swoiste i nieswoiste.

• Omówiona zostanie rola cytochromów w interakcjach z lekami oraz reakcja antikolopodobna jako przykłady interakcji ksenobiotyków.

• W ramach toksykologii klinicznej i sądowej omówione zostaną metale ciężkie, związki methemoglobinotwórcze, gazy trujące, rozpuszczalniki organiczne (ze szczególnym uwzględnieniem alkoholu etylowego), substancje wybuchowe, wybrane leki, pestycydy, wielocykliczne węglowodory aromatyczne, dioksyny oraz substancje skażających powietrze („smog”) i wodę („plastik”).


Literatura:

Książki

1. CASARETT & DOULL PODSTAWY TOKSYKOLOGII . Autor: Curtis D. Klaassen, John B. Watkins III. 2014.

2.Witold Seńczuk - Toksykologia współczesna. Wydawca: PZWL. 2005 r

3. Manahan S.E. „Toxicological Chemistry and Biochemistry” 3 edycja, przekład w języku polskim Koroniak i Boczoń „Toksykologia środowiskowa” PWN Warszawa 2006.

4. Piotrowski. J.K. Podstawy toksykologii - PWN, Warszawa 2009 wydanie 2

5. Siemiński M. Środowiskowe zagrożenia zdrowia. PWN, Warszawa 2001.

6. Gawęcki J. Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu. PWN, Warszawa 2008.

7. Sikorski Z. E. Chemia żywności – odżywcze i zdrowotne właściwości składników żywności. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne. Warszawa 2007.

Publikacje online:

1. Bukowska B., Pieniążek D., Hutnik K., Duda W., [2007]. Acetylo- i butyrylocholinoesteraza – budowa, funkcje i ich inhibitory. Current Topics in Biophysics 30, 11–23.

2. Słowińska M., Koter-Michalak M., Bukowska B., [2011]. Wpływ dioksyn na organizm człowieka – badania epidemiologiczne. Medycyna Pracy 62, 643–652

3. Kwiatkowska M., Jarosiewicz P., Bukowska B. [2013]. Glifosat i jego preparaty – toksyczność, narażenie zawodowe i środowiskowe. Medycyna Pracy 64(5), 717–729

4. Pingot D., Pyrzanowski K., Michałowicz J., Bukowska B., [2013]. Toksyczność akrylamidu i jego metabolitu glicydamidu. Medycyna Pracy 64(2):259–271

5. Pyrzanowski K., Pringot D., Michałowicz J., Bukowska B., [2013]. Charakterystyka metod biologicznych, chemicznych i fizycznych ograniczających obecność akrylamidu w żywności. Bromatologia i chemia toksykologiaczna XLVI, 2013, 2, str. 216 – 224

6. Bukowska, B., Addukty hemoglobiny jako biomarkery narażenia człowieka na wybrane ksenobiotyki. Postepy Hig Med Dosw (online), 2015; 69: 668-680.

7. Kinga Kik, Bożena Bukowska, Paulina Sicińska 2020. Polystyrene nanoparticles: Sources, occurrence in the environment, distribution in tissues, accumulation and toxicity to various organisms. Environmental Pollution 262 (2020) 114297. doi.org/10.1016/j.envpol.2020.114297

8. Jarosiewicz, M., Bukowska B., [2017]. Tetrabromobisfenol A – toksyczność, narażenie środowiskowe i zawodowe Med Pr 2017;68(1):121–134

9. Bukowska et al., 2022. Benzo[ a]pyrene-Environmental Occurrence, Human Exposure, and Mechanisms of Toxicity.doi: 10.3390/ijms23116348.

10. Bukowska et al., 2022. Influence of Benzo(a)pyrene on Different Epigenetic Processes DOI: 10.3390/ijms222413453.

11. Bukowska, B., Duchnowicz, P., Boyunegmez Tumer T., Michałowicz, J., Krokosz, A., Precarcinogens in food – mechanism of action, formation of DNA adducts and preventive measures. Food control 2023, 152, 109884

12. Przemysław Liczbiński, Bożena Bukowska 2022. Tea and coffee polyphenols and their biological properties based on the latest in vitro investigations. Ind Crops Prod 175:114265. doi: 10.1016/j.indcrop.2021.114265

13. Bożena Bukowska, Ewelina Woźniak, Paulina Sicińska, Katarzyna Mokra, Jaromir Michałowicz Glyphosate disturbs various epigenetic processes in vitro and in vivo – A mini review. Science of the Total Environment 851 (2022) 158259

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zdalne, 39 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Bukowska
Prowadzący grup: Bożena Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zdalne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami toksykologii, rodzajami zagrożeń dla zdrowia ludzi stwarzanymi przez substancje chemiczne a szczególnie przez leki i związki o charakterze trucizn. Zagadnienia obejmują mechanizmy toksycznego działania substancji chemicznych, procesy ich biotransformacji oraz identyfikacji.

Metody dydaktyczne:

Materiały dydaktyczne w formie pdf wykładów, artykułów przeglądowych i tematycznych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Planowane są 4 testy po zakończeniu każdego z 4 modułów. Testy obejmują 20 pytań zamkniętych, należy wybrać prawidłową 1 odpowiedź. Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych z testów cząstkowych.

Kryteria oceniania

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zajęcia fakultatywne zakończone pisemnymi testami (weryfikacja wiedzy teoretycznej i umiejętności analitycznego myślenia poprzez pytania zawarte w testach). Planowane są 4 testy po zakończeniu każdego z 4 modułów. Testy obejmują 20 pytań zamkniętych, należy wybrać prawidłową 1 odpowiedź. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04K-1A_W01, 04K-1A_W07, 04K-1A_W09, 04K-1A_W11, 04K-1A_W12, 04K-1A_W14, 04K-1A_U05, 04K-1A_U07, 04K-1A_U12, 04K-1A_K05, 04K-1A_K07

Szczegółowe treści kształcenia:

• Program nauczania zawiera zarówno elementy toksykologii ogólnej jak i zagadnienia analizy toksykologicznej mające zastosowanie w toksykologii klinicznej i sądowej.

• Scharakteryzowane zostaną różne trucizny oraz postępowanie z toksycznymi związkami.

• Przedstawione zostaną podstawowe pojęcia toksykologiczne takie jak: rodzaje krzywych dawka efekt, pojęcia typu LD50, MRL oraz zagadnienia związane z toksykometrią,

• Scharakteryzowane zostaną zatrucia ostre, przewlekłe i wtórne, ocena toksyczności związku na podstawie zależności struktura chemiczna – aktywność biologiczna, oraz podane zostanie postępowanie w przypadku zatruć, w tym odtrutki swoiste i nieswoiste.

• Omówiona zostanie rola cytochromów w interakcjach z lekami oraz reakcja antikolopodobna jako przykłady interakcji ksenobiotyków.

• W ramach toksykologii klinicznej i sądowej omówione zostaną metale ciężkie, związki methemoglobinotwórcze, gazy trujące, rozpuszczalniki organiczne (ze szczególnym uwzględnieniem alkoholu etylowego), substancje wybuchowe, wybrane leki, pestycydy, wielocykliczne węglowodory aromatyczne, dioksyny oraz substancje skażających powietrze („smog”) i wodę („plastik”).


Literatura:

Książki

1. CASARETT & DOULL PODSTAWY TOKSYKOLOGII . Autor: Curtis D. Klaassen, John B. Watkins III. 2014.

2.Witold Seńczuk - Toksykologia współczesna. Wydawca: PZWL. 2005 r

3. Manahan S.E. „Toxicological Chemistry and Biochemistry” 3 edycja, przekład w języku polskim Koroniak i Boczoń „Toksykologia środowiskowa” PWN Warszawa 2006.

4. Piotrowski. J.K. Podstawy toksykologii - PWN, Warszawa 2009 wydanie 2

5. Siemiński M. Środowiskowe zagrożenia zdrowia. PWN, Warszawa 2001.

6. Gawęcki J. Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu. PWN, Warszawa 2008.

7. Sikorski Z. E. Chemia żywności – odżywcze i zdrowotne właściwości składników żywności. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne. Warszawa 2007.

Publikacje online:

1. Bukowska B., Pieniążek D., Hutnik K., Duda W., [2007]. Acetylo- i butyrylocholinoesteraza – budowa, funkcje i ich inhibitory. Current Topics in Biophysics 30, 11–23.

2. Słowińska M., Koter-Michalak M., Bukowska B., [2011]. Wpływ dioksyn na organizm człowieka – badania epidemiologiczne. Medycyna Pracy 62, 643–652

3. Kwiatkowska M., Jarosiewicz P., Bukowska B. [2013]. Glifosat i jego preparaty – toksyczność, narażenie zawodowe i środowiskowe. Medycyna Pracy 64(5), 717–729

4. Pingot D., Pyrzanowski K., Michałowicz J., Bukowska B., [2013]. Toksyczność akrylamidu i jego metabolitu glicydamidu. Medycyna Pracy 64(2):259–271

5. Pyrzanowski K., Pringot D., Michałowicz J., Bukowska B., [2013]. Charakterystyka metod biologicznych, chemicznych i fizycznych ograniczających obecność akrylamidu w żywności. Bromatologia i chemia toksykologiaczna XLVI, 2013, 2, str. 216 – 224

6. Bukowska, B., Addukty hemoglobiny jako biomarkery narażenia człowieka na wybrane ksenobiotyki. Postepy Hig Med Dosw (online), 2015; 69: 668-680.

7. Kinga Kik, Bożena Bukowska, Paulina Sicińska 2020. Polystyrene nanoparticles: Sources, occurrence in the environment, distribution in tissues, accumulation and toxicity to various organisms. Environmental Pollution 262 (2020) 114297. doi.org/10.1016/j.envpol.2020.114297

8. Jarosiewicz, M., Bukowska B., [2017]. Tetrabromobisfenol A – toksyczność, narażenie środowiskowe i zawodowe Med Pr 2017;68(1):121–134

9. Bukowska et al., 2022. Benzo[ a]pyrene-Environmental Occurrence, Human Exposure, and Mechanisms of Toxicity.doi: 10.3390/ijms23116348.

10. Bukowska et al., 2022. Influence of Benzo(a)pyrene on Different Epigenetic Processes DOI: 10.3390/ijms222413453.

11. Bukowska, B., Duchnowicz, P., Boyunegmez Tumer T., Michałowicz, J., Krokosz, A., Precarcinogens in food – mechanism of action, formation of DNA adducts and preventive measures. Food control 2023, 152, 109884

12. Przemysław Liczbiński, Bożena Bukowska 2022. Tea and coffee polyphenols and their biological properties based on the latest in vitro investigations. Ind Crops Prod 175:114265. doi: 10.1016/j.indcrop.2021.114265

13. Bożena Bukowska, Ewelina Woźniak, Paulina Sicińska, Katarzyna Mokra, Jaromir Michałowicz Glyphosate disturbs various epigenetic processes in vitro and in vivo – A mini review. Science of the Total Environment 851 (2022) 158259

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zdalne, 39 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Bukowska
Prowadzący grup: Bożena Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zdalne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami toksykologii, rodzajami zagrożeń dla zdrowia ludzi stwarzanymi przez substancje chemiczne a szczególnie przez leki i związki o charakterze trucizn. Zagadnienia obejmują mechanizmy toksycznego działania substancji chemicznych, procesy ich biotransformacji oraz identyfikacji.

Metody dydaktyczne:

Materiały dydaktyczne w formie pdf wykładów i artykułów przeglądowych i tematycznych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Planowane są 4 testy po zakończeniu każdego z 4 modułów. Testy obejmują 20 pytań zamkniętych, należy wybrać prawidłową 1 odpowiedź. Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych z testów cząstkowych.

Kryteria oceniania

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zajęcia fakultatywne zakończone pisemnymi testami (weryfikacja wiedzy teoretycznej i umiejętności analitycznego myślenia poprzez pytania zawarte w testach). Planowane są 4 testy po zakończeniu każdego z 4 modułów. Testy obejmują 20 pytań zamkniętych, należy wybrać prawidłową 1 odpowiedź. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04K-1A_W01, 04K-1A_W07, 04K-1A_W09, 04K-1A_W11, 04K-1A_W12, 04K-1A_W14, 04K-1A_U05, 04K-1A_U07, 04K-1A_U12, 04K-1A_K05, 04K-1A_K07

Szczegółowe treści kształcenia:

Program nauczania zawiera zarówno elementy toksykologii ogólnej jak i zagadnienia analizy toksykologicznej. Zagadnienia z toksykologii ogólnej obejmują cele i zadania toksykologii sądowej, podstawowe pojęcia toksykologiczne takie jak: rodzaje krzywych dawka efekt, pojęcia typu LD50, MRL, zatrucia wtórne, ocena toksyczności związku na podstawie zależności struktura chemiczna – aktywność biologiczna, toksykometria, rodzaje zatruć, odtrutki swoiste i nieswoiste. Omówiona zostanie rola cytochromów w interakcjach z lekami oraz reakcja antikolopodobna jako przykłady interakcji ksenobiotyków. W ramach toksykologii klinicznej omówione zostaną metale ciężkie, związki methemoglobinotwórcze. gazy trujące, rozpuszczalniki organiczne (ze szczególnym uwzględnieniem alkoholu etylowego) i wybrane leków. Zagadnienia z toksykologii środowiskowej obejmują toksyczność pestycydów, wielocyklicznych węglowodorów aromatycznych, dioksyn oraz substancji skażających powietrze („smog”) i wodę („plastik”).


Literatura:

Książki

1. CASARETT & DOULL PODSTAWY TOKSYKOLOGII . Autor: Curtis D. Klaassen, John B. Watkins III. 2014.

2.Witold Seńczuk - Toksykologia współczesna. Wydawca: PZWL. 2005 r

3. Manahan S.E. „Toxicological Chemistry and Biochemistry” 3 edycja, przekład w języku polskim Koroniak i Boczoń „Toksykologia środowiskowa” PWN Warszawa 2006.

4. Piotrowski. J.K. Podstawy toksykologii - PWN, Warszawa 2009 wydanie 2

5. Siemiński M. Środowiskowe zagrożenia zdrowia. PWN, Warszawa 2001.

6. Gawęcki J. Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu. PWN, Warszawa 2008.

7. Sikorski Z. E. Chemia żywności – odżywcze i zdrowotne właściwości składników żywności. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne. Warszawa 2007.

Publikacje online:

1. Bukowska B., Pieniążek D., Hutnik K., Duda W., [2007]. Acetylo- i butyrylocholinoesteraza – budowa, funkcje i ich inhibitory. Current Topics in Biophysics 30, 11–23.

2. Słowińska M., Koter-Michalak M., Bukowska B., [2011]. Wpływ dioksyn na organizm człowieka – badania epidemiologiczne. Medycyna Pracy 62, 643–652

3. Kwiatkowska M., Jarosiewicz P., Bukowska B. [2013]. Glifosat i jego preparaty – toksyczność, narażenie zawodowe i środowiskowe. Medycyna Pracy 64(5), 717–729

4. Pingot D., Pyrzanowski K., Michałowicz J., Bukowska B., [2013]. Toksyczność akrylamidu i jego metabolitu glicydamidu. Medycyna Pracy 64(2):259–271

5. Pyrzanowski K., Pringot D., Michałowicz J., Bukowska B., [2013]. Charakterystyka metod biologicznych, chemicznych i fizycznych ograniczających obecność akrylamidu w żywności. Bromatologia i chemia toksykologiaczna XLVI, 2013, 2, str. 216 – 224

6. Bukowska, B., Addukty hemoglobiny jako biomarkery narażenia człowieka na wybrane ksenobiotyki. Postepy Hig Med Dosw (online), 2015; 69: 668-680.

7. Kinga Kik, Bożena Bukowska, Paulina Sicińska 2020. Polystyrene nanoparticles: Sources, occurrence in the environment, distribution in tissues, accumulation and toxicity to various organisms. Environmental Pollution 262 (2020) 114297. doi.org/10.1016/j.envpol.2020.114297

8. Jarosiewicz, M., Bukowska B., [2017]. Tetrabromobisfenol A – toksyczność, narażenie środowiskowe i zawodowe Med Pr 2017;68(1):121–134

9. Bukowska et al., 2022. Benzo[ a]pyrene-Environmental Occurrence, Human Exposure, and Mechanisms of Toxicity.doi: 10.3390/ijms23116348.

10. Bukowska et al., 2022. Influence of Benzo(a)pyrene on Different Epigenetic Processes DOI: 10.3390/ijms222413453.

11. Bukowska, B., Duchnowicz, P., Boyunegmez Tumer T., Michałowicz, J., Krokosz, A., Precarcinogens in food – mechanism of action, formation of DNA adducts and preventive measures. Food control 2023, 152, 109884

12. Przemysław Liczbiński, Bożena Bukowska 2022. Tea and coffee polyphenols and their biological properties based on the latest in vitro investigations. Ind Crops Prod 175:114265. doi: 10.1016/j.indcrop.2021.114265

13. Bożena Bukowska, Ewelina Woźniak, Paulina Sicińska, Katarzyna Mokra, Jaromir Michałowicz Glyphosate disturbs various epigenetic processes in vitro and in vivo – A mini review. Science of the Total Environment 851 (2022) 158259

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zdalne, 39 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Słowińska
Prowadzący grup: Mariusz Hachułka, Olga Hummel, Izabela Kałucka, Iwona Słowińska, Izabela Stachowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zdalne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody podające – wykład informacyjny wsparty prezentacją multimedialną;

Metody praktyczne - internetowe narzędzia (strony www, bazy danych), pigułki wiedzy, praca z materiałami źródłowymi;

Metody eksponujące – filmy.


Sposoby i kryteria oceniania:

Katedra Geobotaniki i Ekologii Roślin:

Średnia ocen ze wszystkich zadań wymaganych do zaliczenia.


Katedra Zoologii Bezkręgowców i Hydrobiologii:

Średnia ocen ze wszystkich zadań wymaganych do zaliczenia.


Katedra Algologii i Mykologii:

obecność na wykładach, wykonanie wszystkich zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych oraz pozytywny wynik pisemnego kolokwium z zakresu tematyki opracowanej na wykładach i na ćwiczeniach laboratoryjnych.


Ostateczna ocena z całego modułu:

średnia ocen uzyskanych z zajęć prowadzonych przez poszczególne Katedry.

Szczegółowe treści kształcenia:

Katedra Geobotaniki i Ekologii Roślin:

miejsce botaniki w postępowaniu dowodowym, w rekonstrukcji zdarzeń o charakterze kryminalnymi szeroko rozumianych badaniach kryminalistycznych. Toksyny pochodzenia roślinnego. Wybrane rośliny trujące i ich identyfikacja. Rośliny narkotyczne i halucynogenne. Części roślin zawierające toksyny i przydatne w pracy śledczej. Wykorzystanie właściwości toksycznych roślin w określeniu miejsca i czasu zdarzenia.

Zastosowanie metod botanicznych do określenia charakteru miejsca zdarzenia i powiązania podejrzanego z miejscem przestępstwa. Zbiór i zabezpieczanie materiału do analiz botanicznych z miejsca zdarzenia i dowodów rzeczowych.


Katedra Zoologii Bezkręgowców i Hydrobiologii:

zwierzęta niebezpieczne - jady, toksyny i inne substancje produkowane przez zwierzęta – ich wpływ na organizm oraz możliwe wykorzystanie przez człowieka; elementy biologii bezkręgowców zaliczanych do owoców morza z uwzględnieniem roli białek o znaczeniu alergennym;

układ pasożyt- żywiciel, ekto-, endopasożyty (funkcja pasożyta jako wyjątkowego wskaźnika służącego do etykietowania pobranego materiału kryminalistycznego); drogi zarażania/ opuszczania żywiciela przez pasożyty, charakterystyka form inwazyjnych i dyspersyjnych pasożytów;

lokalizacja pasożytów i wskazanie materiału diagnostycznego; rodzaje inwazji, pasożyty związane z przemieszczaniem się ludzi (turystyczne); wpływ pasożytów na zachowanie człowieka (agresja, depresja, zachowania samobójcze).


Katedra Algologii i Mykologii:

Grzyby trujące. Przyczyny i klasyfikacja zatruć grzybami. Podstawy diagnostyki mykologicznej przy zatruciach. Zasady bezpiecznego grzybobrania. Prawo związane z obrotem i przetwórstwem grzybów w Polsce. Grzyby rozwijające się w budynkach użytkowych i mieszkalnych oraz na przechowywanych materiałach organicznych i żywności. Mykotoksyny. Alergie powodowane przez grzyby. Metody oceny zanieczyszczenia i skażenia środowiska człowieka przez grzyby. Etiologia i klasyfikacja grzybic. Profilaktyka prozdrowotna.


Literatura:

Prokopowicz D. 1999. Rośliny trujące, zwierzęta jadowite. Wydawnictwo “Ekonomia i Środowisko”, Białystok.

Bock, J.H. and D.O. Norris . 1997. Forensic botany : an under utilized resource.

Journal of Forensic Sciences 42(3):364 367.

Burda P.R. 1998. Zatrucia ostre grzybami i roślinami wyższymi. PWN, Warszawa.

Tomaszewska M., Włodarczyk Z., Szeląg M., Sołtyszewski I.: Ślady pochodzenia botanicznego w ekspertyzach kryminalistycznych, Problemy Kryminalistyki, 2003, 242: 16.

Cox, F.E.G. Modern Parasitology, Blackwell Scientific Publications.

Cox, F.E.G. 2002. History of Human Parasitology. Clinical Microbiology Reviews, 15, 4: 595-612.

Trends in Parasitology, Elsevier

Fascynujący świat pasożytów. Kosmos, 2005, Tom 54, No. 1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zdalne, 39 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Słowińska
Prowadzący grup: Piotr Gadawski, Radomir Jaskuła, Izabela Kałucka, Jeremi Kołodziejek, Ewa Michalska, Iwona Słowińska, Dominika Ślusarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zdalne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody podające – wykład informacyjny wsparty prezentacją multimedialną;

Metody praktyczne - internetowe narzędzia (strony www, bazy danych), pigułki wiedzy, praca z materiałami źródłowymi;

Metody eksponujące – filmy.


Sposoby i kryteria oceniania:

Katedra Geobotaniki i Ekologii Roślin:

Średnia ocen ze wszystkich zadań wymaganych do zaliczenia.


Katedra Zoologii Bezkręgowców i Hydrobiologii:

przedstawienie prezentacji multimedialnej kończącej konkretne zagadnienie, średnia ocen ze wszystkich zadań wymaganych do zaliczenia.


Katedra Algologii i Mykologii:

obecność na wykładach, wykonanie wszystkich zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych oraz pozytywny wynik pisemnego kolokwium z zakresu tematyki opracowanej na wykładach i na ćwiczeniach laboratoryjnych.


Ostateczna ocena z całego modułu:

średnia ocen uzyskanych z zajęć prowadzonych przez poszczególne Katedry.

Szczegółowe treści kształcenia:

Katedra Geobotaniki i Ekologii Roślin:

miejsce botaniki w postępowaniu dowodowym, w rekonstrukcji zdarzeń o charakterze kryminalnymi szeroko rozumianych badaniach kryminalistycznych. Toksyny pochodzenia roślinnego. Wybrane rośliny trujące i ich identyfikacja. Rośliny narkotyczne i halucynogenne. Części roślin zawierające toksyny i przydatne w pracy śledczej. Wykorzystanie właściwości toksycznych roślin w określeniu miejsca i czasu zdarzenia.

Zastosowanie metod botanicznych do określenia charakteru miejsca zdarzenia i powiązania podejrzanego z miejscem przestępstwa. Zbiór i zabezpieczanie materiału do analiz botanicznych z miejsca zdarzenia i dowodów rzeczowych.


Katedra Zoologii Bezkręgowców i Hydrobiologii:

zwierzęta niebezpieczne - jady, toksyny i inne substancje produkowane przez zwierzęta – ich wpływ na organizm oraz możliwe wykorzystanie przez człowieka; elementy biologii bezkręgowców zaliczanych do owoców morza z uwzględnieniem roli białek o znaczeniu alergennym;

układ pasożyt- żywiciel, ekto-, endopasożyty (funkcja pasożyta jako wyjątkowego wskaźnika służącego do etykietowania pobranego materiału kryminalistycznego); drogi zarażania/ opuszczania żywiciela przez pasożyty, charakterystyka form inwazyjnych i dyspersyjnych pasożytów;

lokalizacja pasożytów i wskazanie materiału diagnostycznego; rodzaje inwazji, pasożyty związane z przemieszczaniem się ludzi (turystyczne); wpływ pasożytów na zachowanie człowieka (agresja, depresja, zachowania samobójcze).


Katedra Algologii i Mykologii:

Grzyby trujące. Przyczyny i klasyfikacja zatruć grzybami. Podstawy diagnostyki mykologicznej przy zatruciach. Zasady bezpiecznego grzybobrania. Prawo związane z obrotem i przetwórstwem grzybów w Polsce. Grzyby rozwijające się w budynkach użytkowych i mieszkalnych oraz na przechowywanych materiałach organicznych i żywności. Mykotoksyny. Alergie powodowane przez grzyby. Metody oceny zanieczyszczenia i skażenia środowiska człowieka przez grzyby. Etiologia i klasyfikacja grzybic. Profilaktyka prozdrowotna.


Literatura:

Prokopowicz D. 1999. Rośliny trujące, zwierzęta jadowite. Wydawnictwo “Ekonomia i Środowisko”, Białystok.

Bock, J.H. and D.O. Norris . 1997. Forensic botany : an under utilized resource.

Journal of Forensic Sciences 42(3):364 367.

Burda P.R. 1998. Zatrucia ostre grzybami i roślinami wyższymi. PWN, Warszawa.

Tomaszewska M., Włodarczyk Z., Szeląg M., Sołtyszewski I.: Ślady pochodzenia botanicznego w ekspertyzach kryminalistycznych, Problemy Kryminalistyki, 2003, 242: 16.

Cox, F.E.G. Modern Parasitology, Blackwell Scientific Publications.

Cox, F.E.G. 2002. History of Human Parasitology. Clinical Microbiology Reviews, 15, 4: 595-612.

Trends in Parasitology, Elsevier

Fascynujący świat pasożytów. Kosmos, 2005, Tom 54, No. 1.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6