UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy komunikacji społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-EKPK1B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy komunikacji społecznej
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

E

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

W ramach kursu studenci nabywają kompetencje komunikacyjne w różnych kontekstach codziennych i publicznych. Poznają i ćwiczą w praktyce zasady udanej komunikacji interpersonalnej, w tym zawodowej. Uczestnicy zajęć doskonalą umiejętność występowania przed publicznością i formułowania własnego stanowiska w debatach publicznych, uczą się zasad efektywnej komunikacji zapośredniczonej przez media elektroniczne oraz reagowania na negatywne zachowania komunikacyjne.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student:

- opisuje specyfikę procesu komunikacyjnego, wyjaśnia prawidłowości procesu komunikacyjnego, wskazuje możliwe bariery komunikacyjne i warunki konieczne do udanej komunikacji,

- zna zasady prowadzenia debat i wystąpień publicznych oraz wystąpień medialnych,

- posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości i sposobów komunikacji nowomedialnej.

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: 06E-1A_W04.

Umiejętności

Student:

- potrafi wykorzystać zaawansowaną wiedzę z zakresu komunikacji społecznej w różnorodnych sferach życia, przede wszystkim w miejscu nauki i pracy (06E-1A_U02; 06E-1A_U07),

- potrafi brać udział w wystąpieniach publicznych i uczestniczyć w debatach (06E-1A_U04; 06E-1A_U05),

- umie prowadzić komunikację w formie pisemnej; efektywnie wykorzystuje nowe media w komunikacji społecznej (06E-1A_U04; 06E-1A_U05).

Kompetencje społeczne

Student:

- charakteryzuje gotowość doskonalenia i uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji społecznej (06E-1A_K01; 06E-1A_K02),

- chętnie wyraża swoje opinie i reaguje na wypowiedzi innych w sposób niekonfliktowy (06E-1A_K03; 06E-1A_K05; 06E-1A_K06),

- jest w stanie krytycznie analizować treści medialne i budować komunikaty zwrotne (06E-1A_K04).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dziedziczak-Foltyn
Prowadzący grup: Agnieszka Dziedziczak-Foltyn, Magdalena Wojciechowska, Anisa Wykin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.



Metody dydaktyczne:

Elementy wykładu konwersatoryjnego; pokaz;

Poszukujące: ćwiczeniowo-praktyczne - ćwiczenia grupowe, w parach i indywidualne, testy autodiagnostyczne, odgrywanie scenek, pokaz, ćwiczenia, case studies, dyskusja, burza mózgów, debata oksfordzka.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność na zajęciach (udział w ćwiczeniach oraz dyskusji - oceniana jest wykładnia merytoryczna, - wiedza pozyskana dzięki przyswojeniu zakresu treści z przesłanych materiałów źródłowych oraz przyjmowana postawa; umiejętności retoryczne i zastosowanie w praktyce omawianych narzędzi komunikacyjnych), wykonywanie zadań indywidualnych i grupowych, prezentacja, samoocena umiejętności komunikacyjnych, udział w debacie;

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Poprawnie napisany mail do prowadzącego z załączoną prezentacją o sobie, aktywny udział w debacie oksfordzkiej

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wstęp do komunikacji interpersonalnej

2. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja werbalna

3. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja niewerbalna

4. Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa)

5. Komunikacja grupowa w praktyce

6. Debata publiczna w praktyce – debata oksfordzka

7. Efektywność komunikowania – podsumowanie

Literatura:

LITERATURA:

Hartley, Peter, Interpersonal Communication, Florence (KY, USA): Routledge, 1999.

Berne E., W co grają ludzie, WN PWN, Warszawa 2000.

Biernacka M., (N)etykieta językowa w listach elektronicznych kierowanych do wykładowców, „Acta Universitasis Wratislaviensis. Kształcenie językowe”, 2011, nr 9.

Brzezińska E., Komunikacja społeczna: skrypt dla studentów, ZAiMM, ISM, UŁ, Łódź 1997.

Ciamciara J., Uścińska B., Komunikacja wizerunkowa w mediach: Prasa, radio, telewizja, Astrum, Warszawa 2015.

Dayan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Muza S.A., Warszawa 2008.

Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Doliński D., Mandal E. (red.), Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych

i niecodziennych, PWN, Warszawa 2015.

Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Goffman E., Rytuał interakcyjny, PWN, Warszawa 2006.

Golka M. (red.), Bariery w komunikowaniu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2000.

Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003.

Gronbeck B.E. (i inni), Zasady komunikacji werbalnej, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, PWN, Warszawa 2017.

Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Wyd. Astrum, Wrocław 2006.

Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wyd. Astrum, Wrocław 2000.

Kochan M. (red.) Sztuka debaty, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.

Majorek M., Kod YouTube: od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Universitas, Kraków 2015.

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa 2017.

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2003.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN Warszawa 2007.

Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia 2015.

Pręgowski M.P., Zarys aksjologii internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.

Rosenberg M. B., Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca, Jacek Santorski, Warszawa 2003.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2005.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dziedziczak-Foltyn
Prowadzący grup: Agnieszka Murawska, Piotr Szenajch, Anisa Wykin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.



Metody dydaktyczne:

Elementy wykładu konwersatoryjnego; pokaz;

Poszukujące: ćwiczeniowo-praktyczne - ćwiczenia grupowe, w parach i indywidualne, testy autodiagnostyczne, odgrywanie scenek, pokaz, ćwiczenia, case studies, dyskusja, burza mózgów, debata oksfordzka.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność na zajęciach (udział w ćwiczeniach oraz dyskusji - oceniana jest wykładnia merytoryczna, - wiedza pozyskana dzięki przyswojeniu zakresu treści z przesłanych materiałów źródłowych oraz przyjmowana postawa; umiejętności retoryczne i zastosowanie w praktyce omawianych narzędzi komunikacyjnych), wykonywanie zadań indywidualnych i grupowych, prezentacja, samoocena umiejętności komunikacyjnych, udział w debacie;

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Poprawnie napisany mail do prowadzącego z załączoną prezentacją o sobie, aktywny udział w debacie oksfordzkiej

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wstęp do komunikacji interpersonalnej

2. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja werbalna

3. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja niewerbalna

4. Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa)

5. Komunikacja grupowa w praktyce

6. Debata publiczna w praktyce – debata oksfordzka

7. Efektywność komunikowania – podsumowanie

Literatura:

LITERATURA:

Hartley, Peter, Interpersonal Communication, Florence (KY, USA): Routledge, 1999.

Berne E., W co grają ludzie, WN PWN, Warszawa 2000.

Biernacka M., (N)etykieta językowa w listach elektronicznych kierowanych do wykładowców, „Acta Universitasis Wratislaviensis. Kształcenie językowe”, 2011, nr 9.

Brzezińska E., Komunikacja społeczna: skrypt dla studentów, ZAiMM, ISM, UŁ, Łódź 1997.

Ciamciara J., Uścińska B., Komunikacja wizerunkowa w mediach: Prasa, radio, telewizja, Astrum, Warszawa 2015.

Dayan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Muza S.A., Warszawa 2008.

Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Doliński D., Mandal E. (red.), Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych

i niecodziennych, PWN, Warszawa 2015.

Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Goffman E., Rytuał interakcyjny, PWN, Warszawa 2006.

Golka M. (red.), Bariery w komunikowaniu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2000.

Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003.

Gronbeck B.E. (i inni), Zasady komunikacji werbalnej, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, PWN, Warszawa 2017.

Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Wyd. Astrum, Wrocław 2006.

Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wyd. Astrum, Wrocław 2000.

Kochan M. (red.) Sztuka debaty, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.

Majorek M., Kod YouTube: od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Universitas, Kraków 2015.

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa 2017.

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2003.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN Warszawa 2007.

Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia 2015.

Pręgowski M.P., Zarys aksjologii internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.

Rosenberg M. B., Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca, Jacek Santorski, Warszawa 2003.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2005.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dziedziczak-Foltyn
Prowadzący grup: Piotr Chomczyński, Agnieszka Michalska-Żyła, Agnieszka Murawska, Xawery Stańczyk, Piotr Szenajch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.



Metody dydaktyczne:

Elementy wykładu konwersatoryjnego; pokaz;

Poszukujące: ćwiczeniowo-praktyczne - ćwiczenia grupowe, w parach i indywidualne, testy autodiagnostyczne, odgrywanie scenek, pokaz, ćwiczenia, case studies, dyskusja, burza mózgów, debata oksfordzka.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność na zajęciach (udział w ćwiczeniach oraz dyskusji - oceniana jest wykładnia merytoryczna, - wiedza pozyskana dzięki przyswojeniu zakresu treści z przesłanych materiałów źródłowych oraz przyjmowana postawa; umiejętności retoryczne i zastosowanie w praktyce omawianych narzędzi komunikacyjnych), wykonywanie zadań indywidualnych i grupowych, prezentacja, samoocena umiejętności komunikacyjnych, udział w debacie;

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Poprawnie napisany mail do prowadzącego z załączoną prezentacją o sobie, aktywny udział w debacie oksfordzkiej

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wstęp do komunikacji interpersonalnej

2. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja werbalna

3. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja niewerbalna

4. Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa)

5. Komunikacja grupowa w praktyce

6. Debata publiczna w praktyce – debata oksfordzka

7. Efektywność komunikowania – podsumowanie

Literatura:

LITERATURA:

Hartley, Peter, Interpersonal Communication, Florence (KY, USA): Routledge, 1999.

Berne E., W co grają ludzie, WN PWN, Warszawa 2000.

Biernacka M., (N)etykieta językowa w listach elektronicznych kierowanych do wykładowców, „Acta Universitasis Wratislaviensis. Kształcenie językowe”, 2011, nr 9.

Brzezińska E., Komunikacja społeczna: skrypt dla studentów, ZAiMM, ISM, UŁ, Łódź 1997.

Ciamciara J., Uścińska B., Komunikacja wizerunkowa w mediach: Prasa, radio, telewizja, Astrum, Warszawa 2015.

Dayan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Muza S.A., Warszawa 2008.

Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Doliński D., Mandal E. (red.), Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych

i niecodziennych, PWN, Warszawa 2015.

Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Goffman E., Rytuał interakcyjny, PWN, Warszawa 2006.

Golka M. (red.), Bariery w komunikowaniu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2000.

Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003.

Gronbeck B.E. (i inni), Zasady komunikacji werbalnej, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, PWN, Warszawa 2017.

Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Wyd. Astrum, Wrocław 2006.

Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wyd. Astrum, Wrocław 2000.

Kochan M. (red.) Sztuka debaty, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.

Majorek M., Kod YouTube: od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Universitas, Kraków 2015.

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa 2017.

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2003.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN Warszawa 2007.

Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia 2015.

Pręgowski M.P., Zarys aksjologii internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.

Rosenberg M. B., Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca, Jacek Santorski, Warszawa 2003.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2005.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dziedziczak-Foltyn
Prowadzący grup: Karol Franczak, Małgorzata Marks-Krzyszkowska, Agnieszka Michalska-Żyła, Jerzy Stachowiak, Piotr Szenajch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.



Metody dydaktyczne:

Elementy wykładu konwersatoryjnego; pokaz;

Poszukujące: ćwiczeniowo-praktyczne - ćwiczenia grupowe, w parach i indywidualne, testy autodiagnostyczne, odgrywanie scenek, pokaz, ćwiczenia, case studies, dyskusja, burza mózgów, debata oksfordzka.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność na zajęciach (udział w ćwiczeniach oraz dyskusji - oceniana jest wykładnia merytoryczna, - wiedza pozyskana dzięki przyswojeniu zakresu treści z przesłanych materiałów źródłowych oraz przyjmowana postawa; umiejętności retoryczne i zastosowanie w praktyce omawianych narzędzi komunikacyjnych), wykonywanie zadań indywidualnych i grupowych, prezentacja, samoocena umiejętności komunikacyjnych, udział w debacie;

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wstęp do komunikacji interpersonalnej

2. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja werbalna

3. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja niewerbalna

4. Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa)

5. Komunikacja grupowa w praktyce

6. Debata publiczna w praktyce – debata oksfordzka

7. Efektywność komunikowania – podsumowanie

Literatura:

LITERATURA:

Hartley, Peter, Interpersonal Communication, Florence (KY, USA): Routledge, 1999.

Berne E., W co grają ludzie, WN PWN, Warszawa 2000.

Biernacka M., (N)etykieta językowa w listach elektronicznych kierowanych do wykładowców, „Acta Universitasis Wratislaviensis. Kształcenie językowe”, 2011, nr 9.

Brzezińska E., Komunikacja społeczna: skrypt dla studentów, ZAiMM, ISM, UŁ, Łódź 1997.

Ciamciara J., Uścińska B., Komunikacja wizerunkowa w mediach: Prasa, radio, telewizja, Astrum, Warszawa 2015.

Dayan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Muza S.A., Warszawa 2008.

Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Doliński D., Mandal E. (red.), Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych

i niecodziennych, PWN, Warszawa 2015.

Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Goffman E., Rytuał interakcyjny, PWN, Warszawa 2006.

Golka M. (red.), Bariery w komunikowaniu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2000.

Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003.

Gronbeck B.E. (i inni), Zasady komunikacji werbalnej, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, PWN, Warszawa 2017.

Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Wyd. Astrum, Wrocław 2006.

Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wyd. Astrum, Wrocław 2000.

Kochan M. (red.) Sztuka debaty, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.

Majorek M., Kod YouTube: od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Universitas, Kraków 2015.

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa 2017.

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2003.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN Warszawa 2007.

Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia 2015.

Pręgowski M.P., Zarys aksjologii internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.

Rosenberg M. B., Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca, Jacek Santorski, Warszawa 2003.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2005.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Łaska-Formejster
Prowadzący grup: Izabela Desperak, Alicja Łaska-Formejster, Karolina Messyasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.



Metody dydaktyczne:

Elementy wykładu konwersatoryjnego; pokaz;

Poszukujące: ćwiczeniowo-praktyczne - ćwiczenia grupowe, w parach i indywidualne, testy autodiagnostyczne, odgrywanie scenek, pokaz, ćwiczenia, case studies, dyskusja, burza mózgów, debata oksfordzka.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność na zajęciach (udział w ćwiczeniach oraz dyskusji - oceniana jest wykładnia merytoryczna, - wiedza pozyskana dzięki przyswojeniu zakresu treści z przesłanych materiałów źródłowych oraz przyjmowana postawa; umiejętności retoryczne i zastosowanie w praktyce omawianych narzędzi komunikacyjnych), wykonywanie zadań indywidualnych i grupowych, prezentacja, samoocena umiejętności komunikacyjnych, udział w debacie;

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wstęp do komunikacji interpersonalnej

2. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja werbalna

3. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja niewerbalna

4. Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa)

5. Komunikacja grupowa w praktyce

6. Debata publiczna w praktyce – debata oksfordzka

7. Efektywność komunikowania – podsumowanie

Literatura:

LITERATURA:

Hartley, Peter, Interpersonal Communication, Florence (KY, USA): Routledge, 1999.

Berne E., W co grają ludzie, WN PWN, Warszawa 2000.

Biernacka M., (N)etykieta językowa w listach elektronicznych kierowanych do wykładowców, „Acta Universitasis Wratislaviensis. Kształcenie językowe”, 2011, nr 9.

Brzezińska E., Komunikacja społeczna: skrypt dla studentów, ZAiMM, ISM, UŁ, Łódź 1997.

Ciamciara J., Uścińska B., Komunikacja wizerunkowa w mediach: Prasa, radio, telewizja, Astrum, Warszawa 2015.

Dayan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Muza S.A., Warszawa 2008.

Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Doliński D., Mandal E. (red.), Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych

i niecodziennych, PWN, Warszawa 2015.

Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Goffman E., Rytuał interakcyjny, PWN, Warszawa 2006.

Golka M. (red.), Bariery w komunikowaniu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2000.

Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003.

Gronbeck B.E. (i inni), Zasady komunikacji werbalnej, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, PWN, Warszawa 2017.

Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Wyd. Astrum, Wrocław 2006.

Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wyd. Astrum, Wrocław 2000.

Kochan M. (red.) Sztuka debaty, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.

Majorek M., Kod YouTube: od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Universitas, Kraków 2015.

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa 2017.

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2003.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN Warszawa 2007.

Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia 2015.

Pręgowski M.P., Zarys aksjologii internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.

Rosenberg M. B., Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca, Jacek Santorski, Warszawa 2003.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2005.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kutyło
Prowadzący grup: Izabela Desperak, Łukasz Kutyło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Elementy tradycyjnego wykładu; prezentacje; zajęcia warsztatowe z uwzględnieniem: pracy indywidualnej, pracy w parach, odgrywania ról; dyskusje (w tym: debata oksfordzka); studia przypadków; burze mózgów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach; aktywność (tj. angażowanie się w pracę, zarówno indywidualną, jak i zespołową), udział w dyskusjach i debatach, umiejętne przedstawienie siebie podczas zajęć poświęconych autoprezentacji; respektowanie zasad przyjętych na pierwszych zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej.

2. Warunki udanej komunikacji - komunikacja niewerbalna.

3. Warunki udanej komunikacji - komunikacja werbalna.

4. Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna.

5. Komunikacja grupowa, procesy grupowe.

6. Komunikacja w sytuacjach konfliktowych. Znaczenie asertywności.

7. Podsumowanie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Desperak
Prowadzący grup: Izabela Desperak, Łukasz Kutyło, Barbara Ober-Domagalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

mini-wykład, ćwiczenia grupowe, w parach i indywidualne, testy autodiagnostyczne, odgrywanie scenek, case studies, dyskusja, burza mózgów, debata oksfordzka

Sposoby i kryteria oceniania:

obecność, aktywność na zajęciach (udział w ćwiczeniach), wykonywanie zadań indywidualnych i grupowych, samoocena umiejętności komunikacyjnych

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wstęp do komunikacji interpersonalnej

2. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja werbalna

3. Warunki udanej komunikacji interpersonalnej – komunikacja niewerbalna

4. Wystąpienia publiczne i komunikacja pisemna (w tym internetowa)

5. Komunikacja grupowa w praktyce

6. Debata publiczna w praktyce – debata oksfordzka

7. Efektywność komunikowania - podsumowanie


Literatura:

Berne E., W co grają ludzie, WN PWN, Warszawa 2000.

Biernacka M., (N)etykieta językowa w listach elektronicznych kierowanych do wykładowców, „Acta UniversitasisWratislaviensis. Kształcenie językowe”, 2011, nr 9.

Brzezińska E., Komunikacja społeczna: skrypt dla studentów, ZAiMM, ISM, UŁ, Łódź 1997.

Ciamciara J., Uścińska B., Komunikacja wizerunkowa w mediach: Prasa, radio, telewizja, Astrum, Warszawa 2015.

Dayan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Muza S.A., Warszawa 2008.

Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Doliński D., Mandal E. (red.), Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych

i niecodziennych, PWN, Warszawa 2015.

Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Goffman E., Rytuał interakcyjny, PWN, Warszawa 2006.

Golka M. (red.), Bariery w komunikowaniu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2000.

Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003.

Gronbeck B.E. (i inni), Zasady komunikacji werbalnej, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, PWN, Warszawa 2017.

Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Wyd. Astrum, Wrocław 2006.

Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wyd. Astrum, Wrocław 2000.

Kochan M. (red.) Sztuka debaty, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.

Majorek M., Kod YouTube: od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Universitas, Kraków 2015.

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa 2017.

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2003.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN Warszawa 2007.

Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia 2015.

Pręgowski M.P., Zarys aksjologii internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.

Rosenberg M. B., Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca, Jacek Santorski, Warszawa 2003.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2005.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dziedziczak-Foltyn, Anna Kacperczyk
Prowadzący grup: Anna Kacperczyk, Kamil Kruszyński, Łukasz Marciniak, Emilia Zimnica-Kuzioła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6