Pracownia problemów opiekuńczo-wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-PWZ002 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pracownia problemów opiekuńczo-wychowawczych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z propozycjami teoretycznymi i metodycznymi tworzenia warunków rozwoju dziecka w placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych. |
Efekty uczenia się: |
07E-0A_W07 Student w pogłębionym stopniu zna i rozumie i interpretuje wybrane przykłady tradycyjnego ujęcia wychowania oraz współczesnych teorii wychowania niedyrektywnego i koncepcji pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania, szczególnie w procesie edukacyjnym w odniesieniu do małego dziecka. 07E-0A_U03 Potrafi analizować i prognozować złożone procesy oraz zjawiska społeczne dokonujące się w polu praktyki z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi (np. projektu pedagogicznego) orientujących działania wychowawcze, właściwych dla PPiW. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bzymek, Mariusz Granosik, Izabela Kamińska-Jatczak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bzymek, Katarzyna Gajek, Mariusz Granosik, Izabela Kamińska-Jatczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład), aktywizujących (ćwiczeń, dyskusji) oraz prezentacji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena bardzo dobra – student/studentka charakteryzuje z pomocą terminologii przedmiotu edukacyjne i opiekuńczo-wychowawcze uwarunkowania rozwoju dziecka oraz metodyczne przesłanki jego wspierania. Ocena dobra - student/ studentka opisuje ze zrozumieniem treści przedmiotu, nie zawsze przywołując terminologię. Ocena dostateczna – student/ studentka opisuje ze zrozumieniem treści przedmiotu językiem potocznym. Ocena niedostateczna – praca/wypowiedź nie na temat; brak pracy/aktywności werbalnej podczas zajęć. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie wykładu na podstawie pracy pisemnej (wybór jednego tematu z listy podanych odnoszących się do treści wykładów) (WO7). Zaliczenie ćwiczeń na podstawie rezultatów pracy grupowej (przygotowanie i krytyczne opracowanie wybranego problemu opiekuńczowychowawczego) (W07, U03). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Kod komunikacyjny jako edukacyjna i kulturowa bariera w karierze szkolnej Niedostosowanie społeczne uczniów w perspektywie interakcyjnej (m. in. kariery szkolne uczniów „skazanych na porażkę”). Wyzwania edukacyjne w pracy z dzieckiem z nadpobudliwością psychoruchową Wybrane metody pracy z małym dzieckiem: dziecko w sytuacji kryzysu powodowanego chorobą, śmiercią w rodzinie. Bajkoterapia w pracy nad redukcją lęku (perspektywa biblioterapii klinicznej). Przestrzeń fizyczna instytucji opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych (żłobki, przedszkola, szkoły, instytucje opieki całkowitej itp.) oraz jej znaczenie dla kreowania problemów opiekuńczo-wychowawczych. Przestrzeń społeczna instytucji opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych oraz jej znaczenie dla powstawania i podtrzymywania problemów opiekuńczo-wychowawczych. Wybrane problemy opiekuńczo-wychowawcze. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Baranowska W. (red.) (2007), ADHD – prawie normalne życie, Wyd. WSHE w Łodzi. Bernstein, B. (1980). Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji: Uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły, w: Badania nad rozwojem języka dziecka, red. W. Grace, W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa, PWN, s. 557−596. Gulczyńska A. (2013) „Chłopaki z dzielnicy”. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Pacholczyk M. (2012), Edukacja w żłobkach w San Miniato jako przestrzeń rozwoju społecznego dzieci oraz współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 4, s. 86-97 Styczyńska, M. (2015), Wybrane elementy przestrzeni edukacyjnej przedszkola a przygotowanie dziecka do podjęcia nauki szkolnej. W: Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży (red.) J. Uszyńska-Jarmoc, K. Nadechowicz, Warszawa, „Żak”. Uzupełniająca: Golczyńska-Grondas A. (2003) Kariera biograficzna kłopotczyńcy, w: Dziecko w pomocy społecznej. Opinie teoretyków i praktyków, red. D.M. Piekut-Brodzka, Warszawa, Koło Naukowe Pracy Socjalnej APS, s. 143-168. Karkut, D. (2018). Terapeutyczna moc literatury i innych dziedzin sztuki odkrywających sens życia i śmierci. Dydaktyka Polonistyczna, (4 (13)), 199-209. Encyklopedia dzieciństwa. Telka L. (2021), Dotyk w relacji dziecka i wychowawcy. Przykład żłobka. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 6. Telka L. (2020) O towarzyszeniu dziecku w rozwoju - zarys koncepcji wychowania w żłobku, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 2, s 71-80. Telka L. (2009) Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków, Wydawnictwo UŁ, Łódź. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Telka | |
Prowadzący grup: | Lucyna Telka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład), aktywizujących (ćwiczeń, dyskusji) oraz prezentacji; |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena bardzo dobra – student/studentka charakteryzuje z pomocą terminologii przedmiotu cechy rozwoju małego dziecka oraz metodyczne przesłanki jego wspierania. Ocena dobra - student/ studentka opisuje ze zrozumieniem treści przedmiotu, nie zawsze przywołując terminologię. Ocena dostateczna – student/ studentka opisuje ze zrozumieniem treści przedmiotu językiem potocznym. Ocena niedostateczna – praca/wypowiedź nie na temat; brak pracy/aktywności werbalnej podczas zajęć. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | zaliczenie z oceną, dotyczące wykładu i ćwiczeń zaliczenie wykładu na podstawie pracy pisemnej (W07). Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przygotowanej prezentacji oraz dyskusji w grupie poprowadzonej na jej podstawie (W07; U03) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Charakterystyka przestrzeni społecznej placówki opiekuńczo-wychowawczej (na wybranych przykładach, np. Reggio Emilia, San Miniato,). Relacje społeczne pomiędzy dzieckiem i wychowawcą – wybrane koncepcje pedagogiczne pozwalające wyjaśnić metodyczne aspekty równoważenia relacji społecznych w placówce (Lóczy, towarzyszenie w rozwoju dziecka). Aktywność rysunkowa małego dziecka – twórczość dziecka. Zabawa małego dziecka. Autonomia i kompetencje dziecka. Obserwacja – element warsztatu wychowawcy |
|
Literatura: |
Podstawowa: Appelt K. (2005), Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznawać potencjał dziecka, w: Brzezińska A.I., Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk. David M. (1999) Pozwólmy przemówić opiekunkom, w: Kolankiewicz M.(red.), Relacja dorosły- dziecko w opiece zastępczej, Dom Małych Dzieci im. Ks. G.P. Baudouina i Wydawnictwo "Żak", Warszawa. Maj A. (2017), Dialog dzieci i nauczycieli w żłobkach Reggio Emilia, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 5. Pacholczyk M. (2012), Edukacja w żłobkach w San Miniato jako przestrzeń rozwoju społecznego dzieci oraz współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 4, s. 86-97 Telka L. (2020) O towarzyszeniu dziecku w rozwoju - zarys koncepcji wychowania w żłobku, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2, s 71-80. Telka L. (2009) Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno- pedagogiczne na przykładzie żłobków, Wydawnictwo UŁ, Łódź. Uzupełniająca: Encyklopedia dzieciństwa. Telka L. (2021), Dotyk w relacji dziecka i wychowawcy. Przykład żłobka. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Telka | |
Prowadzący grup: | Lucyna Telka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład), aktywizujących (ćwiczeń, dyskusji) oraz prezentacji; |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena bardzo dobra – student/studentka charakteryzuje z pomocą terminologii przedmiotu cechy rozwoju małego dziecka oraz metodyczne przesłanki jego wspierania. Ocena dobra - student/ studentka opisuje ze zrozumieniem treści przedmiotu, nie zawsze przywołując terminologię. Ocena dostateczna – student/ studentka opisuje ze zrozumieniem treści przedmiotu językiem potocznym. Ocena niedostateczna – praca/wypowiedź nie na temat; brak pracy/aktywności werbalnej podczas zajęć. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | zaliczenie z oceną, dotyczące wykładu i ćwiczeń zaliczenie wykładu na podstawie pracy pisemnej (W07). Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przygotowanej prezentacji oraz dyskusji w grupie poprowadzonej na jej podstawie (W07; U03) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Charakterystyka przestrzeni społecznej placówki opiekuńczo-wychowawczej (na wybranych przykładach, np. Reggio Emilia, San Miniato,). Relacje społeczne pomiędzy dzieckiem i wychowawcą – wybrane koncepcje pedagogiczne pozwalające wyjaśnić metodyczne aspekty równoważenia relacji społecznych w placówce (Lóczy, towarzyszenie w rozwoju dziecka). Aktywność rysunkowa małego dziecka – twórczość dziecka. Zabawa małego dziecka. Autonomia i kompetencje dziecka. Obserwacja – element warsztatu wychowawcy |
|
Literatura: |
Podstawowa: Appelt K. (2005), Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznawać potencjał dziecka, w: Brzezińska A.I., Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk. David M. (1999) Pozwólmy przemówić opiekunkom, w: Kolankiewicz M.(red.), Relacja dorosły- dziecko w opiece zastępczej, Dom Małych Dzieci im. Ks. G.P. Baudouina i Wydawnictwo "Żak", Warszawa. Maj A. (2017), Dialog dzieci i nauczycieli w żłobkach Reggio Emilia, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 5. Pacholczyk M. (2012), Edukacja w żłobkach w San Miniato jako przestrzeń rozwoju społecznego dzieci oraz współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 4, s. 86-97 Telka L. (2020) O towarzyszeniu dziecku w rozwoju - zarys koncepcji wychowania w żłobku, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2, s 71-80. Telka L. (2009) Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno- pedagogiczne na przykładzie żłobków, Wydawnictwo UŁ, Łódź. Uzupełniająca: Encyklopedia dzieciństwa. Telka L. (2021), Dotyk w relacji dziecka i wychowawcy. Przykład żłobka. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Telka | |
Prowadzący grup: | Lucyna Telka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład), aktywizujących (ćwiczeń, dyskusji) oraz prezentacji; |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena bardzo dobra – student/studentka charakteryzuje z pomocą terminologii przedmiotu cechy rozwoju małego dziecka oraz metodyczne przesłanki jego wspierania. Ocena dobra - student/ studentka opisuje ze zrozumieniem treści przedmiotu, nie zawsze przywołując terminologię. Ocena dostateczna – student/ studentka opisuje ze zrozumieniem treści przedmiotu językiem potocznym. Ocena niedostateczna – praca/wypowiedź nie na temat; brak pracy/aktywności werbalnej podczas zajęć. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | zaliczenie z oceną, dotyczące wykładu i ćwiczeń zaliczenie wykładu na podstawie pracy pisemnej (W07). Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przygotowanej prezentacji oraz dyskusji w grupie poprowadzonej na jej podstawie (W07; U03) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Charakterystyka przestrzeni społecznej placówki opiekuńczo-wychowawczej (na wybranych przykładach, np. Reggio Emilia, San Miniato,). Relacje społeczne pomiędzy dzieckiem i wychowawcą – wybrane koncepcje pedagogiczne pozwalające wyjaśnić metodyczne aspekty równoważenia relacji społecznych w placówce (Lóczy, towarzyszenie w rozwoju dziecka). Aktywność rysunkowa małego dziecka – twórczość dziecka. Zabawa małego dziecka. Autonomia i kompetencje dziecka. Obserwacja – element warsztatu wychowawcy |
|
Literatura: |
Podstawowa: Appelt K. (2005), Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznawać potencjał dziecka, w: Brzezińska A.I., Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk. David M. (1999) Pozwólmy przemówić opiekunkom, w: Kolankiewicz M.(red.), Relacja dorosły- dziecko w opiece zastępczej, Dom Małych Dzieci im. Ks. G.P. Baudouina i Wydawnictwo "Żak", Warszawa. Maj A. (2017), Dialog dzieci i nauczycieli w żłobkach Reggio Emilia, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 5. Pacholczyk M. (2012), Edukacja w żłobkach w San Miniato jako przestrzeń rozwoju społecznego dzieci oraz współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 4, s. 86-97 Telka L. (2020) O towarzyszeniu dziecku w rozwoju - zarys koncepcji wychowania w żłobku, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2, s 71-80. Telka L. (2009) Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno- pedagogiczne na przykładzie żłobków, Wydawnictwo UŁ, Łódź. Uzupełniająca: Encyklopedia dzieciństwa. Telka L. (2021), Dotyk w relacji dziecka i wychowawcy. Przykład żłobka. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Telka | |
Prowadzący grup: | Lucyna Telka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład), aktywizujących (ćwiczeń, dyskusji) oraz prezentacji; |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena bardzo dobra – student/studentka charakteryzuje z pomocą terminologii przedmiotu cechy rozwoju małego dziecka oraz metodyczne przesłanki jego wspierania. Ocena dobra - student/ studentka opisuje ze zrozumieniem treści przedmiotu, nie zawsze przywołując terminologię. Ocena dostateczna – student/ studentka opisuje ze zrozumieniem treści przedmiotu językiem potocznym. Ocena niedostateczna – praca/wypowiedź nie na temat; brak pracy/aktywności werbalnej podczas zajęć. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | zaliczenie z oceną, dotyczące wykładu i ćwiczeń zaliczenie wykładu na podstawie pracy pisemnej (W07). Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przygotowanej prezentacji oraz dyskusji w grupie poprowadzonej na jej podstawie (W07; U03) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Charakterystyka przestrzeni społecznej placówki opiekuńczo-wychowawczej (na wybranych przykładach, np. Reggio Emilia, San Miniato,). Relacje społeczne pomiędzy dzieckiem i wychowawcą – wybrane koncepcje pedagogiczne pozwalające wyjaśnić metodyczne aspekty równoważenia relacji społecznych w placówce (Lóczy, towarzyszenie w rozwoju dziecka). Aktywność rysunkowa małego dziecka – twórczość dziecka. Zabawa małego dziecka. Autonomia i kompetencje dziecka. Obserwacja – element warsztatu wychowawcy |
|
Literatura: |
Podstawowa: Appelt K. (2005), Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznawać potencjał dziecka, w: Brzezińska A.I., Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk. David M. (1999) Pozwólmy przemówić opiekunkom, w: Kolankiewicz M.(red.), Relacja dorosły- dziecko w opiece zastępczej, Dom Małych Dzieci im. Ks. G.P. Baudouina i Wydawnictwo "Żak", Warszawa. Maj A. (2017), Dialog dzieci i nauczycieli w żłobkach Reggio Emilia, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 5. Pacholczyk M. (2012), Edukacja w żłobkach w San Miniato jako przestrzeń rozwoju społecznego dzieci oraz współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 4, s. 86-97 Telka L. (2020) O towarzyszeniu dziecku w rozwoju - zarys koncepcji wychowania w żłobku, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2, s 71-80. Telka L. (2009) Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno- pedagogiczne na przykładzie żłobków, Wydawnictwo UŁ, Łódź. Uzupełniająca: Encyklopedia dzieciństwa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Telka | |
Prowadzący grup: | Lucyna Telka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład), aktywizujących (ćwiczeń, dyskusji) oraz prezentacji; |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena bardzo dobra – student/studentka charakteryzuje z pomocą terminologii przedmiotu cechy rozwoju małego dziecka oraz metodyczne przesłanki jego wspierania. Ocena dobra - student/ studentka opisuje ze zrozumieniem treści przedmiotu, nie zawsze przywołując terminologię. Ocena dostateczna – student/ studentka opisuje ze zrozumieniem treści przedmiotu językiem potocznym. Ocena niedostateczna – praca/wypowiedź nie na temat; brak pracy/aktywności werbalnej podczas zajęć. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | zaliczenie z oceną, dotyczące wykładu i ćwiczeń zaliczenie wykładu na podstawie pracy pisemnej (W07). Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przygotowanej prezentacji oraz dyskusji w grupie poprowadzonej na jej podstawie (W07; U03) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Charakterystyka przestrzeni społecznej placówki opiekuńczo-wychowawczej (na wybranych przykładach, np. Reggio Emilia, San Miniato,). Relacje społeczne pomiędzy dzieckiem i wychowawcą – wybrane koncepcje pedagogiczne pozwalające wyjaśnić metodyczne aspekty równoważenia relacji społecznych w placówce (Lóczy, towarzyszenie w rozwoju dziecka). Aktywność rysunkowa małego dziecka – twórczość dziecka. Zabawa małego dziecka. Autonomia i kompetencje dziecka. Obserwacja – element warsztatu wychowawcy |
|
Literatura: |
Podstawowa: Appelt K. (2005), Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznawać potencjał dziecka, w: Brzezińska A.I., Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk. David M. (1999) Pozwólmy przemówić opiekunkom, w: Kolankiewicz M.(red.), Relacja dorosły- dziecko w opiece zastępczej, Dom Małych Dzieci im. Ks. G.P. Baudouina i Wydawnictwo "Żak", Warszawa. Maj A. (2017), Dialog dzieci i nauczycieli w żłobkach Reggio Emilia, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 5. Pacholczyk M. (2012), Edukacja w żłobkach w San Miniato jako przestrzeń rozwoju społecznego dzieci oraz współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 4, s. 86-97 Telka L. (2009) Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno- pedagogiczne na przykładzie żłobków, Wydawnictwo UŁ, Łódź. Uzupełniająca: Encyklopedia dzieciństwa. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.