UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań pedagogicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-XX0079
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań pedagogicznych
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

łączone (dzienne i wieczorowe)

Wymagania wstępne:

Posiadanie elementarnej wiedzy o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach pedagogiki i jej subdyscyplin z innymi dyscyplinami naukowymi


Korekta od 2020/21

Posiadanie podstawowej wiedzy o przedmiocie pedagogiki oraz o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach pedagogiki z innymi dyscyplinami naukowymi

Skrócony opis:

Po zaliczeniu przedmiotu student powinien:

- identyfikować podstawowe problemy współczesnych badań

pedagogicznych,

- dokonywać analizy, założeń badawczych oraz toku

postępowania badawczego,

- przygotowywać koncepcje badań empirycznych (dodano) i narzędzia badawcze

Efekty uczenia się:

W 12 Posiada wiedzę na temat zasad prowadzenia badań empirycznych w pedagogice. Potrafi identyfikować genezę oraz warunki stosowania podstawowych metod badawczych

(indywidualnego przypadku, monografii instytucji, oraz badań sondażowych) oraz określić ich współczesne znaczenie w praktyce badawczej dyscypliny. Zna zasady konstruowania problematyki badawczej. Potrafi określać rodzaje pytań badawczych, hipotez (warunki ich poprawności) oraz wnioskowania w badaniach empirycznych. Zna podstawowe techniki badawcze oraz wykorzystywane w nich narzędzia

U 05 Potrafi budować koncepcje i przygotować podstawowe narzędzia niezbędne do gromadzenia, opracowania i interpretacji wyników badań.

K 01 Potrafi dokonywać oceny i samooceny uzyskiwanych kompetencji badawczych

K 05 Potrafi identyfikować problemy etyczne towarzyszące badaniom w dziedzinie wychowania.

Korekta od 2020/21 (zmiana efektów)

07P-1A_W01 - Zna podstawową terminologię używaną w metodologii nauk społecznych, w tym metodologii pedagogiki, rozumie jej źródła. Rozumie powiązanie terminologii z praktyką badawczą

07P-1A_W02 - Ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.

07P-1A_W09 - Posiada podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, zna zasady formułowania problemów badawczych, specyfikę poszczególnych metod, technik i narzędziach badawczych oraz kryteria ich doboru; zna podstawowe orientacje metodologiczne w badaniach społecznych.

07P-1A_U02- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin, do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych oraz pomocowych.

07P-1A_U05-Potrafi przygotować koncepcję prostych badań empirycznych oraz narzędzia badawcze niezbędne do gromadzenia danych empirycznych, potrafi te dane opracować i zinterpretować na podstawowym poziomie, a także zaprezentować wyniki

07P-1A_K01 Potrafi dokonywać oceny i samooceny uzyskiwanych kompetencji badawczych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Agata Czajkowska, Magdalena Matusiak-Rojek, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Agata Czajkowska, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, aktywizujący osoby słuchające; udostępnienie zestawu pytań i zagadnień pozwalającego na samoocenę wiedzy i umiejętności; ćwiczenia - praca w grupach, przygotowywanie fragmentów narzędzi badawczych oraz roboczej koncepcji badawczej "ćwiczeniowego" projektu badawczego

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny - warunkiem zaliczenia uzyskanie przez studiujących powyżej 51% punktów

Ćwiczenia - aktywny udział w zajęciach (znajomość zalecanej literatury), poprawne wykonanie zleconych zadań.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w dwojaki sposób:

- wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne -

- aktywnością podczas ćwiczeń i jakością wykonywanych zadań (projekt koncepcji badania)

Szczegółowe treści kształcenia:

Wielość stanowisk we współczesnej metodologii nauk społecznych i w badaniach pedagogicznych – założenia teoretyczno-metodologiczne a praktyka badawcza

• Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe

• Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej

(problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki)

• Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych:

techniki obserwacyjne

technika analizy dokumentów

techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne )

skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych

• Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji)

• Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego

• Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej

• Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej

• Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych

Literatura:

obowiązkowa

Pilch T., T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010

Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź 2002

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk 2009

Rubacha K., Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019

Urbaniak-Zając D., Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019

uzupełniająca

Cervinkowa H., B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu, Wrocław 2010

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009

Urbaniak-Zając D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa 2013

Kaźmierska K. (red.) Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kraków 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Magdalena Matusiak-Rojek, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Agata Czajkowska, Agnieszka Krawczyk, Magdalena Matusiak-Rojek, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, ćwiczenia - z elementami przygotowywania projektów koncepcji badawczej w pracy grupowej i pracy indywidualnej

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny, obejmujący pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów

ocena przygotowywanej koncepcji badawczej ( ćwiczenia )


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób

• Wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów

• oceną przygotowywanej koncepcji badawczej ( ćwiczenia )

• trafnością autorecencji – krytyki przygotowanej koncepcji badawczej

Szczegółowe treści kształcenia:

• Wielość stanowisk we współczesnej metodologii nauk społecznych i w badaniach pedagogicznych – założenia teoretyczno-metodologiczne a praktyka badawcza

• Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe

• Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej

( problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki )

• Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych:

techniki obserwacyjne

technika analizy dokumentów

techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne )

skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych

• Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji)

• Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego

• Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej

• Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej

• Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych

Literatura:

obowiązkowa

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985

Pilch T., T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010

Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź 2002

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk 2009

Rubacha K., Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019

Urbaniak-Zając D., Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019

uzupełniająca

Cervinkowa H., B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu, Wrocław 2010

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009

Urbaniak-Zając D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa 2013

Kaźmierska K. (red.) Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kraków 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Ewa Gawlik, Magdalena Matusiak-Rojek, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, ćwiczenia - z elementami przygotowywania projektów koncepcji badawczej w pracy grupowej i pracy indywidualnej

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny, obejmujący pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów

ocena przygotowywanej koncepcji badawczej ( ćwiczenia )


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób

• Wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów

• oceną przygotowywanej koncepcji badawczej ( ćwiczenia )

• trafnością autorecencji – krytyki przygotowanej koncepcji badawczej

Szczegółowe treści kształcenia:

• Wielość stanowisk we współczesnej metodologii nauk społecznych i w badaniach pedagogicznych – założenia teoretyczno-metodologiczne a praktyka badawcza

• Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe

• Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej

( problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki )

• Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych:

techniki obserwacyjne

technika analizy dokumentów

techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne )

skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych

• Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji)

• Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego

• Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej

• Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej

• Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych

Literatura:

obowiązkowa

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985

Pilch T., T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010

Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź 2002

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk 2009

Rubacha K., Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019

Urbaniak-Zając D., Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019

uzupełniająca

Cervinkowa H., B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu, Wrocław 2010

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009

Urbaniak-Zając D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa 2013

Kaźmierska K. (red.) Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kraków 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Ewa Kos, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Ewa Kos, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, ćwiczenia - z elementami przygotowywania projektów koncepcji badawczej w pracy grupowej i pracy indywidualnej

Sposoby i kryteria oceniania:

Wyniki egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów

ocena przygotowywanej ćwiczeniowej badawczej koncepcji


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób

• Wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów

• oceną przygotowywanej koncepcji badawczej ( ćwiczenia )

• trafnością autorecencji – krytyki przygotowanej koncepcji badawczej

Szczegółowe treści kształcenia:

• Wielość stanowisk we współczesnej metodologii nauk społecznych i w badaniach pedagogicznych – założenia teoretyczno-metodologiczne a praktyka badawcza

• Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe

• Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej

(problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki)

• Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych:

techniki obserwacyjne

technika analizy dokumentów

techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne )

skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych

• Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji)

• Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego

• Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej

• Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej

• Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych

Literatura:

obowiązkowa

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985

Pilch T., T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010

Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź 2002

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk 2009

Rubacha K., Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019

Urbaniak-Zając D., Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019

uzupełniająca

Cervinkowa H., B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu, Wrocław 2010

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009

Urbaniak-Zając D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa 2013

Kaźmierska K. (red.) Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kraków 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Agnieszka Krawczyk, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Agata Czajkowska, Ewa Gawlik, Agnieszka Krawczyk, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, ćwiczenia - z elementami przygotowywania projektów w pracy grupowej

Sposoby i kryteria oceniania:

Wiedza umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób

• testem wiedzy (wykład - zaliczony powyżej 50% trafnych wyborów )

• oceną przygotowywanej koncepcji badawczej ( ćwiczenia )

• trafnością autorecencji – krytyki przygotowanej koncepcji badawczej


Szczegółowe treści kształcenia:

• Przedmiot metodologii badań pedagogicznych na tle ogólnej metodologii nauk

• Metody i techniki badawcze współczesnej pedagogiki a problem tożsamości dyscyplin pedagogicznych

• Pojęcie procesu badawczego – jego główne elementy składowe

• Przygotowanie koncepcji badawczej

( problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, pojęcia i

wskaźniki )

• Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych

 techniki obserwacyjne

 technika analizy dokumentów

 techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne )

 skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych

• Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych

• Orientacje teoretyczno-metodologiczne współczesnej pedagogiki. Znaczenie kazusów

w budowaniu teorii pedagogicznych.


Literatura:

obowiązkowa

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985

Pilch T. , Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999

Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź 2002

K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk 2009

uzupełniająca

Analizy i próby technik badawczych w socjologii, t. I, II, IV, IX. (red. Z.Gostkowski, J. Lutyński)

Metody badań socjologicznych, red. S.Nowak, Warszawa 1965

Dylematy metodologiczne pedagogiki, red. T. Lewowicki, Warszawa, Cieszyn 1995.

Zaborowski Z., Wstęp do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1978

Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa 1979

Smolińska-Theiss B., Badanie i działanie. W poszukiwaniu metod organizowania środowiska wychowawczego, Warszawa 1988

Metoda biograficzna w socjologii, red. M.Ziółkowski, J.Włodarek, Warszawa, Poznań 1990,

Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red, S Palka, Kraków 1998

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Piekarski
Prowadzący grup: Agnieszka Krawczyk, Jacek Piekarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Piekarski
Prowadzący grup: Agata Czajkowska, Marcin Kafar, Ewa Kos, Agnieszka Krawczyk, Magdalena Matusiak-Rojek, Jacek Piekarski, Elżbieta Skoczylas-Namielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Piekarski
Prowadzący grup: Agata Czajkowska, Katarzyna Gajek, Anna Jarkiewicz, Marcin Kafar, Małgorzata Kostrzyńska, Agnieszka Krawczyk, Jacek Piekarski, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Monika Wojtczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6