Metody badań pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XX0079 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań pedagogicznych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | łączone (dzienne i wieczorowe) |
Wymagania wstępne: | Posiadanie elementarnej wiedzy o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach pedagogiki i jej subdyscyplin z innymi dyscyplinami naukowymi Korekta od 2020/21 Posiadanie podstawowej wiedzy o przedmiocie pedagogiki oraz o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach pedagogiki z innymi dyscyplinami naukowymi |
Skrócony opis: |
Po zaliczeniu przedmiotu student powinien: - identyfikować podstawowe problemy współczesnych badań pedagogicznych, - dokonywać analizy, założeń badawczych oraz toku postępowania badawczego, - przygotowywać koncepcje badań empirycznych (dodano) i narzędzia badawcze |
Efekty uczenia się: |
W 12 Posiada wiedzę na temat zasad prowadzenia badań empirycznych w pedagogice. Potrafi identyfikować genezę oraz warunki stosowania podstawowych metod badawczych (indywidualnego przypadku, monografii instytucji, oraz badań sondażowych) oraz określić ich współczesne znaczenie w praktyce badawczej dyscypliny. Zna zasady konstruowania problematyki badawczej. Potrafi określać rodzaje pytań badawczych, hipotez (warunki ich poprawności) oraz wnioskowania w badaniach empirycznych. Zna podstawowe techniki badawcze oraz wykorzystywane w nich narzędzia U 05 Potrafi budować koncepcje i przygotować podstawowe narzędzia niezbędne do gromadzenia, opracowania i interpretacji wyników badań. K 01 Potrafi dokonywać oceny i samooceny uzyskiwanych kompetencji badawczych K 05 Potrafi identyfikować problemy etyczne towarzyszące badaniom w dziedzinie wychowania. Korekta od 2020/21 (zmiana efektów) 07P-1A_W01 - Zna podstawową terminologię używaną w metodologii nauk społecznych, w tym metodologii pedagogiki, rozumie jej źródła. Rozumie powiązanie terminologii z praktyką badawczą 07P-1A_W02 - Ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. 07P-1A_W09 - Posiada podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, zna zasady formułowania problemów badawczych, specyfikę poszczególnych metod, technik i narzędziach badawczych oraz kryteria ich doboru; zna podstawowe orientacje metodologiczne w badaniach społecznych. 07P-1A_U02- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin, do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych oraz pomocowych. 07P-1A_U05-Potrafi przygotować koncepcję prostych badań empirycznych oraz narzędzia badawcze niezbędne do gromadzenia danych empirycznych, potrafi te dane opracować i zinterpretować na podstawowym poziomie, a także zaprezentować wyniki 07P-1A_K01 Potrafi dokonywać oceny i samooceny uzyskiwanych kompetencji badawczych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Agata Czajkowska, Magdalena Matusiak-Rojek, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Agata Czajkowska, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, aktywizujący osoby słuchające; udostępnienie zestawu pytań i zagadnień pozwalającego na samoocenę wiedzy i umiejętności; ćwiczenia - praca w grupach, przygotowywanie fragmentów narzędzi badawczych oraz roboczej koncepcji badawczej "ćwiczeniowego" projektu badawczego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny - warunkiem zaliczenia uzyskanie przez studiujących powyżej 51% punktów Ćwiczenia - aktywny udział w zajęciach (znajomość zalecanej literatury), poprawne wykonanie zleconych zadań. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w dwojaki sposób: - wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne - - aktywnością podczas ćwiczeń i jakością wykonywanych zadań (projekt koncepcji badania) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wielość stanowisk we współczesnej metodologii nauk społecznych i w badaniach pedagogicznych – założenia teoretyczno-metodologiczne a praktyka badawcza • Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe • Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej (problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki) • Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych: techniki obserwacyjne technika analizy dokumentów techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne ) skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych • Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji) • Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego • Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej • Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej • Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych |
|
Literatura: |
obowiązkowa Pilch T., T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010 Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź 2002 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk 2009 Rubacha K., Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019 Urbaniak-Zając D., Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019 uzupełniająca Cervinkowa H., B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu, Wrocław 2010 Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009 Urbaniak-Zając D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa 2013 Kaźmierska K. (red.) Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kraków 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Magdalena Matusiak-Rojek, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Agata Czajkowska, Agnieszka Krawczyk, Magdalena Matusiak-Rojek, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, ćwiczenia - z elementami przygotowywania projektów koncepcji badawczej w pracy grupowej i pracy indywidualnej |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny, obejmujący pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów ocena przygotowywanej koncepcji badawczej ( ćwiczenia ) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób • Wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów • oceną przygotowywanej koncepcji badawczej ( ćwiczenia ) • trafnością autorecencji – krytyki przygotowanej koncepcji badawczej |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Wielość stanowisk we współczesnej metodologii nauk społecznych i w badaniach pedagogicznych – założenia teoretyczno-metodologiczne a praktyka badawcza • Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe • Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej ( problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki ) • Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych: techniki obserwacyjne technika analizy dokumentów techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne ) skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych • Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji) • Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego • Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej • Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej • Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych |
|
Literatura: |
obowiązkowa Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985 Pilch T., T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010 Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź 2002 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk 2009 Rubacha K., Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019 Urbaniak-Zając D., Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019 uzupełniająca Cervinkowa H., B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu, Wrocław 2010 Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009 Urbaniak-Zając D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa 2013 Kaźmierska K. (red.) Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kraków 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Ewa Gawlik, Magdalena Matusiak-Rojek, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, ćwiczenia - z elementami przygotowywania projektów koncepcji badawczej w pracy grupowej i pracy indywidualnej |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny, obejmujący pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów ocena przygotowywanej koncepcji badawczej ( ćwiczenia ) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób • Wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów • oceną przygotowywanej koncepcji badawczej ( ćwiczenia ) • trafnością autorecencji – krytyki przygotowanej koncepcji badawczej |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Wielość stanowisk we współczesnej metodologii nauk społecznych i w badaniach pedagogicznych – założenia teoretyczno-metodologiczne a praktyka badawcza • Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe • Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej ( problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki ) • Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych: techniki obserwacyjne technika analizy dokumentów techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne ) skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych • Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji) • Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego • Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej • Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej • Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych |
|
Literatura: |
obowiązkowa Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985 Pilch T., T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010 Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź 2002 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk 2009 Rubacha K., Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019 Urbaniak-Zając D., Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019 uzupełniająca Cervinkowa H., B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu, Wrocław 2010 Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009 Urbaniak-Zając D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa 2013 Kaźmierska K. (red.) Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kraków 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Ewa Kos, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Ewa Kos, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, ćwiczenia - z elementami przygotowywania projektów koncepcji badawczej w pracy grupowej i pracy indywidualnej |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wyniki egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów ocena przygotowywanej ćwiczeniowej badawczej koncepcji |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób • Wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów • oceną przygotowywanej koncepcji badawczej ( ćwiczenia ) • trafnością autorecencji – krytyki przygotowanej koncepcji badawczej |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Wielość stanowisk we współczesnej metodologii nauk społecznych i w badaniach pedagogicznych – założenia teoretyczno-metodologiczne a praktyka badawcza • Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe • Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej (problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki) • Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych: techniki obserwacyjne technika analizy dokumentów techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne ) skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych • Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji) • Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego • Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej • Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej • Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych |
|
Literatura: |
obowiązkowa Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985 Pilch T., T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010 Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź 2002 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk 2009 Rubacha K., Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019 Urbaniak-Zając D., Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019 uzupełniająca Cervinkowa H., B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu, Wrocław 2010 Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009 Urbaniak-Zając D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa 2013 Kaźmierska K. (red.) Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kraków 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Krawczyk, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Agata Czajkowska, Ewa Gawlik, Agnieszka Krawczyk, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, ćwiczenia - z elementami przygotowywania projektów w pracy grupowej |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wiedza umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób • testem wiedzy (wykład - zaliczony powyżej 50% trafnych wyborów ) • oceną przygotowywanej koncepcji badawczej ( ćwiczenia ) • trafnością autorecencji – krytyki przygotowanej koncepcji badawczej |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Przedmiot metodologii badań pedagogicznych na tle ogólnej metodologii nauk • Metody i techniki badawcze współczesnej pedagogiki a problem tożsamości dyscyplin pedagogicznych • Pojęcie procesu badawczego – jego główne elementy składowe • Przygotowanie koncepcji badawczej ( problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, pojęcia i wskaźniki ) • Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych techniki obserwacyjne technika analizy dokumentów techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne ) skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych • Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych • Orientacje teoretyczno-metodologiczne współczesnej pedagogiki. Znaczenie kazusów w budowaniu teorii pedagogicznych. |
|
Literatura: |
obowiązkowa Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985 Pilch T. , Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995 Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999 Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź 2002 K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk 2009 uzupełniająca Analizy i próby technik badawczych w socjologii, t. I, II, IV, IX. (red. Z.Gostkowski, J. Lutyński) Metody badań socjologicznych, red. S.Nowak, Warszawa 1965 Dylematy metodologiczne pedagogiki, red. T. Lewowicki, Warszawa, Cieszyn 1995. Zaborowski Z., Wstęp do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1978 Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa 1979 Smolińska-Theiss B., Badanie i działanie. W poszukiwaniu metod organizowania środowiska wychowawczego, Warszawa 1988 Metoda biograficzna w socjologii, red. M.Ziółkowski, J.Włodarek, Warszawa, Poznań 1990, Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red, S Palka, Kraków 1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Piekarski | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Krawczyk, Jacek Piekarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Piekarski | |
Prowadzący grup: | Agata Czajkowska, Marcin Kafar, Ewa Kos, Agnieszka Krawczyk, Magdalena Matusiak-Rojek, Jacek Piekarski, Elżbieta Skoczylas-Namielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Piekarski | |
Prowadzący grup: | Agata Czajkowska, Katarzyna Gajek, Anna Jarkiewicz, Marcin Kafar, Małgorzata Kostrzyńska, Agnieszka Krawczyk, Jacek Piekarski, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Monika Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.