Prawo rodzinne i opiekuńcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XX0091 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo rodzinne i opiekuńcze |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Przed rozpoczęciem realizacji przedmiotu student/ka: • zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania • potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych |
Skrócony opis: |
Treści kształcenia • Prawo rodzinne i opiekuńcze – wprowadzenie w tematykę • Rodzina w systemie prawnym • Prawo małżeńskie • Adopcja • Kuratela w prawie rodzinnym • Obowiązek alimentacyjny • Szkoła a wgląd w sytuację rodzinną dziecka • Pomoc państwa w wychowaniu dzieci (Rodzina 500+, asystent rodziny, rodzinna piecza zastępcza) Metody i kryteria oceniania efektów kształcenia 1. PRACA NA PLATFORMIE MOODLE (50% oceny) Przygotowani epracy pismenj, ewaluacja prac pisemnych kolegów/koleżanek z grupy 2. TEST PISEMNY (50% oceny) Metody dydaktyczne - blended learning - metoda ćwiczebna - metoda dyskusji |
Efekty uczenia się: |
Symbol Wiedza 07P-1A_W06 Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz o zachodzących między nimi relacjach. 07P-1A_W11 Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji oraz funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych oraz pomocowych. Umiejętności 07P-1A_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. 07P-1A_U04 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz nowoczesnych technologii (ICT). 07P-1A_U07 Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją, w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych oraz poglądów różnych autorów. 07P-1A_U13 Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. Kompetencje społeczne 07P-1A_K02 Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. 07P-1A_K04 Dostrzega i formułuje problemy moralne, a także dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. 07P-1A_K07 Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Leek | |
Prowadzący grup: | Joanna Leek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Kurs prowadzony jest na platformie Moodle.uni.lodz.pl |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład (informacyjny, problemowy, z wykorzystaniem środków multimedialnych) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Studenci muszą obowiązkowo zapoznać się z materiałami z kursu (wykłady + ćwiczenia) 2. Studenci wykonują indywidualnie zadanie 1 w terminach podanych przez prowadzącą, zadanie należy zamieścić na platformie 3. Studenci anonimowo oceniają przynajmniej 2 prace przydzielone losowo i anonimowo zamieszczają 2 recenzje wylosowanych prac na platformie 4. Wykonanie punktów 1-3 jest podstawą do przystąpienia do testu |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 2 prace zaliczeniowe Test końcowy |
|
Treści kształcenia: | 1. Rodzina i opieka w systemie prawnym 2. Prawo małżeńskie 3. Adopcja 4. Władza rodzicielska i kontakty z dzieckiem 5. Przysposobienie 6. Kuratela w prawie rodzinnym 7. Obowiązek alimentacyjny 8. Pomoc państwa w wychowaniu dzieci 9. Szkoła a wgląd w sytuację rodzinną dziecka 10. Zmiany w prawie rodzinnym i opiekuńczym w roku 2022/2023 |
|
Literatura: |
1. Bartnik, Jasińska Leksykon Prawa Rodzinnego i Opiekuńczego. 100 podstawowych pojęć. CH Beck 2020. 2. Gromek, K. Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz, Wyd. C.H. Beck 2018 3. Jancewicz, Z. (2015). Obowiązek wzajemnej pomocy małżonków z art. 23 KRiO, Roczniki Nauk Prawnych T. XXV, numer 4 – 2015. 4. Kodeks rodzinny i opiekuńczy - wybór orzeczeń i opracowanie merytoryczne Mateusz Kurman, Wyd. C.H. Beck 2018 5. Kodeks rodzinny i opiekuńczy : komentarz / redaktor Krzysztof Pietrzykowski ; autorzy Janusz Gajda, Jerzy Ignatowicz, Janusz Pietrzykowski, Krzysztof Pietrzykowski, Jan Winiarz., Wyd. C.H. Beck 2018 6. Krasiejko, I. (2015). Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa. 7. Meritum : prawo rodzinne, red. Grzegorz Jędrejek, Wolters Kluwer 2017. 8. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Leek | |
Prowadzący grup: | Joanna Leek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Leek | |
Prowadzący grup: | Joanna Leek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Leek | |
Prowadzący grup: | Joanna Leek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia w trybie blended learning Zajęcia w trybie stacjonarnym wg. planu zajęć |
|
Metody dydaktyczne: | - blended learning - metoda ćwiczebna - metoda dyskusji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykonanie zadania na platformie Zaliczenie testu pisemnego ODNOŚNIE CZEŚCI ZWIĄZANEJ Z PRACĄ NA PLATFORMIE: 1. Studenci musza obowiązkowo zapoznać się z materiałami z kursu 2. Studenci wykonują indywidualnie zadanie 1 w terminach podanych przez prowadzącą, zadanie zamieszczają na platformie moodle 3. Oceniają przynajmniej 2 prace przydzielone losowo (zamieszczają 2 recenzje) 4. UWAGA. Wykonanie punktów 1-3 jest podstawą do przystąpienia do testu (pkt. 4). ODNOŚNIE CZĘŚCI ZWIĄZANEJ Z TESTEM pisemnym 5. Stawiają się w wyznaczonym terminie podanym przez prowadzącą na test w tradycyjnej formie Aby uzyskać zaliczenie, z testu w formie tradycyjnej (pkt. 4) należy uzyskać przynajmniej 50 % Ocena końcowa z przedmiotu ta jest oceną cząstkową (50%) oceny całościowej z przedmiotu. Kolejne 50% to test pisemny. Zasady oceniania/pracy na platformie moodle. Na ocenę końcową składa się • Wykonanie indywidualnego zadania (50%) oraz ocenienie 2 prac kolegów (0%) – razem 50% oceny semestralnej (drugie 50% to test pisemny) Kryteria oceniania zadania indywidualnego: 1. Praca powinna być oryginalna/indywidualna 2. Ilość wyrazów (minimum 800, maksimum 2500) 3. Praca powinna zawierać: - wstęp (ogólne wprowadzenie w problematykę, wraz z wprowadzeniem w strukturę zagadnienia) - rozwiniecie (szczegółowe wprowadzenie w problematykę, podanie aktów prawnych w poprawnych zapisach, zawarcie przypisów, bibliografii) - konkluzje (własne/autorskie podsumowanie) - bibliografia |
|
Treści kształcenia: | Prawo rodzinne i opiekuńcze – wprowadzenie w tematykę Rodzina w systemie prawnym Prawo małżeńskie Adopcja Kuratela w prawie rodzinnym Obowiązek alimentacyjny Szkoła a wgląd w sytuację rodzinną dziecka Pomoc państwa w wychowaniu dzieci (Rodzina 500+, asystent rodziny, rodzinna piecza zastępcza) |
|
Literatura: |
Obowiązkowa lektura 1. Gromek, K. Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz, Wyd. C.H. Beck 2018 2. Jancewicz, Z. (2015). Obowiązek wzajemnej pomocy małżonków z art. 23 KRiO, Roczniki Nauk Prawnych T. XXV, numer 4 – 2015. 3. Kodeks rodzinny i opiekuńczy - wybór orzeczeń i opracowanie merytoryczne Mateusz Kurman, Wyd. C.H. Beck 2018 4. Kodeks rodzinny i opiekuńczy : komentarz / redaktor Krzysztof Pietrzykowski ; autorzy Janusz Gajda, Jerzy Ignatowicz, Janusz Pietrzykowski, Krzysztof Pietrzykowski, Jan Winiarz., Wyd. C.H. Beck 2018 5. Krasiejko, I. (2015). Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa. 6. Meritum : prawo rodzinne, red. Grzegorz Jędrejek, Wolters Kluwer 2017 7. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.