Projektowanie interfejsów użytkownika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-IU0OII |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie interfejsów użytkownika |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Programowanie w języku PHP, HTML, SQL, C#, Java, Visual Basic lub C++. Znajomość dowolnego zintegrowanego środowiska programistycznego. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie zasad projektowania interfejsów użytkownika. Prezentowane są metody i techniki komunikacji człowiek - komputer. Omawiane są wzorce do wykorzystania zarówno w aplikacjach mobilnych i mediach społecznościowych, jak i w aplikacjach internetowych czy programach komputerowych. Laboratoria polegają na przygotowywaniu i zaprezentowaniu autoreferatu z zakresu konkretnej tematyki. Studenci otrzymują od prowadzącego materiały które stanowią podstawę autoreferatu i ćwiczeń. Ponadto, studenci wykonują ćwiczenia dotyczące odpowiednich wzorców projektowych w trakcie laboratorium jak i w samodzielnie w domu. Co więcej implementowane są rozwiązania typowych problemów występujących przy budowaniu interfejsów. Analizie i poprawie poddawane są przykładowe nieprawidłowo skonstruowane interfejsy. |
Efekty uczenia się: |
E.K.1. Projektuje nawigację dla aplikacji. E.K.2. Buduje menu użytkownika. E.K.3. Rozumie czego oczekuje i co robi użytkownik? E.K.4. Buduje przejrzyste formularze aplikacji. E.K.5. Odseparowuje warstwę danych aplikacji od warstwy prezentacji. E.K.6. Posługuje się dźwiękiem i ruchomym obrazem przy tworzeniu interfejsu. E.K.7. Projektuje aplikacje w oparciu o podstawowe dobre zasady tworzenia interfejsów. E.K.8. Zna techniki i wzorce włączania mediów społecznościowych do stron i aplikacji. E.K.9. W sposób czytelny prezentuje duże ilości danych pobranych z bazy danych. E.K.10. Pisze aplikacje prezentujące dane przechowywane w złożonych strukturach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Karpińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LI
CZ LI
LI
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Karpińska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Karpińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki połączonej z multimedialną prezentacją i ogólną dyskusją. Forma ta jest uzupełniona o projekt przygotowany przez Studenta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą oceny są: 1. Referat na zajęciach (1/3); 2. Praca na zajęciach (1/3); 3. Projekt interfejsu (1/3). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 2 nieobecności. |
|
Treści kształcenia: | 1. Wzorce zachowania człowiek przenoszone na oczekiwania od interfejsu - E.K.4, E.K.7; 2. Organizacja treści: architektura informacji, struktura aplikacji - E.K.1; 3. Nawigacja, drogowskazy i poruszanie się po interfejsie E.K.2, E.K.7; 4. Organizacja strony, układ elementów - E.K.3, E.K.7; 5. Organizacja list w interfejsie - E.K.9, E.K.10; 6. Czynności i polecenia - E.K.10; 7. Dendrogramy, wykresy i inne grafiki - E.K.6; 8. Dane wejściowe: formularze i kontrolki - E.K.4, E.K.5; 9. Urządzenia przenośne - E.K.5, E.K.7; 10. Media społecznościowe - E.K.8; |
|
Literatura: |
1. Jenifer Tidwell, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Wydanie II, Helion, O'Reilly, 2020 2. Jakob Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion 2003 3. Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programisty, Joel Spolsky, Mikom, 2001 4. The Essential Guide to User Interface Design - An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wilbert O. Galitz, Wiley Publishing, Inc. 2007 5. Designing with the Mind in Mind - Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson, Elsevier, 2010 6. https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/wcag-21-w-skrocie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LI
WT ŚR CZ LI
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Karpińska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Karpińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki połączonej z multimedialną prezentacją i ogólną dyskusją. Forma ta jest uzupełniona o projekt przygotowany przez Studenta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą oceny są: 1. Referat na zajęciach (1/3); 2. Praca na zajęciach (1/3); 3. Projekt interfejsu (1/3). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 2 nieobecności. |
|
Treści kształcenia: | 1. Wzorce zachowania człowiek przenoszone na oczekiwania od interfejsu - E.K.4, E.K.7; 2. Organizacja treści: architektura informacji, struktura aplikacji - E.K.1; 3. Nawigacja, drogowskazy i poruszanie się po interfejsie E.K.2, E.K.7; 4. Organizacja strony, układ elementów - E.K.3, E.K.7; 5. Organizacja list w interfejsie - E.K.9, E.K.10; 6. Czynności i polecenia - E.K.10; 7. Dendrogramy, wykresy i inne grafiki - E.K.6; 8. Dane wejściowe: formularze i kontrolki - E.K.4, E.K.5; 9. Urządzenia przenośne - E.K.5, E.K.7; 10. Media społecznościowe - E.K.8; |
|
Literatura: |
1. Jenifer Tidwell, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Wydanie II, Helion, O'Reilly, 2020 2. Jakob Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion 2003 3. Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programisty, Joel Spolsky, Mikom, 2001 4. The Essential Guide to User Interface Design - An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wilbert O. Galitz, Wiley Publishing, Inc. 2007 5. Designing with the Mind in Mind - Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson, Elsevier, 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN LI
WT ŚR LI
CZ LI
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Karpińska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Karpińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki połączonej z multimedialną prezentacją i ogólną dyskusją. Forma ta jest uzupełniona o projekt przygotowany przez Studenta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą oceny są: 1. Referat na zajęciach (1/3); 2. Praca na zajęciach (1/3); 3. Projekt interfejsu (1/3). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 2 nieobecności. |
|
Treści kształcenia: | 1. Wzorce zachowania człowiek przenoszone na oczekiwania od interfejsu - E.K.4, E.K.7; 2. Organizacja treści: architektura informacji, struktura aplikacji - E.K.1; 3. Nawigacja, drogowskazy i poruszanie się po interfejsie E.K.2, E.K.7; 4. Organizacja strony, układ elementów - E.K.3, E.K.7; 5. Organizacja list w interfejsie - E.K.9, E.K.10; 6. Czynności i polecenia - E.K.10; 7. Dendrogramy, wykresy i inne grafiki - E.K.6; 8. Dane wejściowe: formularze i kontrolki - E.K.4, E.K.5; 9. Urządzenia przenośne - E.K.5, E.K.7; 10. Media społecznościowe - E.K.8; |
|
Literatura: |
1. Jenifer Tidwell, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Wydanie II, Helion, O'Reilly, 2020 2. Jakob Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion 2003 3. Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programisty, Joel Spolsky, Mikom, 2001 4. The Essential Guide to User Interface Design - An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wilbert O. Galitz, Wiley Publishing, Inc. 2007 5. Designing with the Mind in Mind - Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson, Elsevier, 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN LI
WT ŚR LI
LI
LI
CZ PT LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Karpińska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Karpińska, Agnieszka Sibelska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki połączonej z multimedialną prezentacją i ogólną dyskusją. Forma ta jest uzupełniona o projekt przygotowany przez Studenta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą oceny są: 1. Referat na zajęciach (1/3); 2. Praca na zajęciach (1/3); 3. Projekt interfejsu (1/3). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 2 nieobecności. |
|
Treści kształcenia: | 1. Wzorce zachowania człowiek przenoszone na oczekiwania od interfejsu - E.K.4, E.K.7; 2. Organizacja treści: architektura informacji, struktura aplikacji - E.K.1; 3. Nawigacja, drogowskazy i poruszanie się po interfejsie E.K.2, E.K.7; 4. Organizacja strony, układ elementów - E.K.3, E.K.7; 5. Organizacja list w interfejsie - E.K.9, E.K.10; 6. Czynności i polecenia - E.K.10; 7. Dendrogramy, wykresy i inne grafiki - E.K.6; 8. Dane wejściowe: formularze i kontrolki - E.K.4, E.K.5; 9. Urządzenia przenośne - E.K.5, E.K.7; 10. Media społecznościowe - E.K.8; |
|
Literatura: |
1. Jenifer Tidwell, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Wydanie II, Helion, O'Reilly, 2020 2. Jakob Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion 2003 3. Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programisty, Joel Spolsky, Mikom, 2001 4. The Essential Guide to User Interface Design - An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wilbert O. Galitz, Wiley Publishing, Inc. 2007 5. Designing with the Mind in Mind - Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson, Elsevier, 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LI
PT LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Karpińska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Karpińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki połączonej z multimedialną prezentacją i ogólną dyskusją. Forma ta jest uzupełniona o projekt przygotowany przez Studenta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą oceny są: 1. Referat na zajęciach (1/3); 2. Praca na zajęciach (1/3); 3. Projekt interfejsu (1/3). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 3 nieobecności. |
|
Treści kształcenia: | 1. Wzorce zachowania człowiek przenoszone na oczekiwania od interfejsu - E.K.4, E.K.7; 2. Organizacja treści: architektura informacji, struktura aplikacji - E.K.1; 3. Nawigacja, drogowskazy i poruszanie się po interfejsie E.K.2, E.K.7; 4. Organizacja strony, układ elementów - E.K.3, E.K.7; 5. Organizacja list w interfejsie - E.K.9, E.K.10; 6. Czynności i polecenia - E.K.10; 7. Dendrogramy, wykresy i inne grafiki - E.K.6; 8. Dane wejściowe: formularze i kontrolki - E.K.4, E.K.5; 9. Urządzenia przenośne - E.K.5, E.K.7; 10. Media społecznościowe - E.K.8; |
|
Literatura: |
1. Jenifer Tidwell, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Wydanie II, Helion, O'Reilly, 2011 2. Jakob Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion 2003 3. Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programisty, Joel Spolsky, Mikom, 2001 4. The Essential Guide to User Interface Design - An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wilbert O. Galitz, Wiley Publishing, Inc. 2007 5. Designing with the Mind in Mind - Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson, Elsevier, 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN LI
WT ŚR CZ LI
LI
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Karpińska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Karpińska, Robert Plebaniak, Dariusz Wardowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki połączonej z multimedialną prezentacją i ogólną dyskusją. Forma ta jest uzupełniona o projekt przygotowany przez Studenta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą oceny są: 1. Referat na zajęciach (1/3); 2. Praca na zajęciach (1/3); 3. Projekt interfejsu (1/3). |
|
Treści kształcenia: | 1. Wzorce zachowania człowiek przenoszone na oczekiwania od interfejsu - E.K.4, E.K.7; 2. Organizacja treści: architektura informacji, struktura aplikacji - E.K.1; 3. Nawigacja, drogowskazy i poruszanie się po interfejsie E.K.2, E.K.7; 4. Organizacja strony, układ elementów - E.K.3, E.K.7; 5. Organizacja list w interfejsie - E.K.9, E.K.10; 6. Czynności i polecenia - E.K.10; 7. Dendogramy, wykresy i inne grafiki - E.K.6; 8. Dane wejściowe: formularze i kontrolki - E.K.4, E.K.5; 9. Urządzenia przenośne - E.K.5, E.K.7; 10. Media społecznościowe - E.K.8; |
|
Literatura: |
1. Jenifer Tidwell, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Wydanie II, Helion, O'Reilly, 2011 2. Jakob Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion 2003 3. Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programisty, Joel Spolsky, Mikom, 2001 4. The Essential Guide to User Interface Design - An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wilbert O. Galitz, Wiley Publishing, Inc. 2007 5. Designing with the Mind in Mind - Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson, Elsevier, 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN LI
WT ŚR LI
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Karpińska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Karpińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki połączonej z multimedialną prezentacją i ogólną dyskusją. Forma ta jest uzupełniona o projekt przygotowany przez Studenta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą oceny są: 1. Referat na zajęciach (1/3); 2. Praca na zajęciach (1/3); 3. Projekt interfejsu (1/3). |
|
Treści kształcenia: | 1. Wzorce zachowania człowiek przenoszone na oczekiwania od interfejsu - E.K.4, E.K.7; 2. Organizacja treści: architektura informacji, struktura aplikacji - E.K.1; 3. Nawigacja, drogowskazy i poruszanie się po interfejsie E.K.2, E.K.7; 4. Organizacja strony, układ elementów - E.K.3, E.K.7; 5. Organizacja list w interfejsie - E.K.9, E.K.10; 6. Czynności i polecenia - E.K.10; 7. Dendogramy, wykresy i inne grafiki - E.K.6; 8. Dane wejściowe: formularze i kontrolki - E.K.4, E.K.5; 9. Urządzenia przenośne - E.K.5, E.K.7; 10. Media społecznościowe - E.K.8; |
|
Literatura: |
1. Jenifer Tidwell, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Wydanie II, Helion, O'Reilly, 2011 2. Jakob Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion 2003 3. Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programisty, Joel Spolsky, Mikom, 2001 4. The Essential Guide to User Interface Design - An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wilbert O. Galitz, Wiley Publishing, Inc. 2007 5. Designing with the Mind in Mind - Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson, Elsevier, 2010 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.