UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie interfejsów użytkownika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-IU0OII
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie interfejsów użytkownika
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zaliczenia:

zaliczenie

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Programowanie w języku PHP, HTML, SQL, C#, Java, Visual Basic lub C++. Znajomość dowolnego zintegrowanego środowiska programistycznego.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie zasad projektowania interfejsów użytkownika. Prezentowane są metody i techniki komunikacji człowiek - komputer. Omawiane są wzorce do wykorzystania zarówno w aplikacjach mobilnych i mediach społecznościowych, jak i w aplikacjach internetowych czy programach komputerowych. Laboratoria polegają na przygotowywaniu i zaprezentowaniu autoreferatu z zakresu konkretnej tematyki. Studenci otrzymują od prowadzącego materiały które stanowią podstawę autoreferatu i ćwiczeń. Ponadto, studenci wykonują ćwiczenia dotyczące odpowiednich wzorców projektowych w trakcie laboratorium jak i w samodzielnie w domu. Co więcej implementowane są rozwiązania typowych problemów występujących przy budowaniu interfejsów. Analizie i poprawie poddawane są przykładowe nieprawidłowo skonstruowane interfejsy.

Efekty uczenia się:

E.K.1. Projektuje nawigację dla aplikacji.

E.K.2. Buduje menu użytkownika.

E.K.3. Rozumie czego oczekuje i co robi użytkownik?

E.K.4. Buduje przejrzyste formularze aplikacji.

E.K.5. Odseparowuje warstwę danych aplikacji od warstwy prezentacji.

E.K.6. Posługuje się dźwiękiem i ruchomym obrazem przy tworzeniu interfejsu.

E.K.7. Projektuje aplikacje w oparciu o podstawowe dobre zasady tworzenia interfejsów.

E.K.8. Zna techniki i wzorce włączania mediów społecznościowych do stron i aplikacji.

E.K.9. W sposób czytelny prezentuje duże ilości danych pobranych z bazy danych.

E.K.10. Pisze aplikacje prezentujące dane przechowywane w złożonych strukturach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Karpińska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Karpińska
Prowadzący grup: Wioletta Karpińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki połączonej z multimedialną prezentacją i ogólną dyskusją. Forma ta jest uzupełniona o projekt przygotowany przez Studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą oceny są:

1. Referat na zajęciach (1/3);

2. Praca na zajęciach (1/3);

3. Projekt interfejsu (1/3).

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 2 nieobecności.

Treści kształcenia:

1. Wzorce zachowania człowiek przenoszone na oczekiwania od interfejsu - E.K.4, E.K.7;

2. Organizacja treści: architektura informacji, struktura aplikacji - E.K.1;

3. Nawigacja, drogowskazy i poruszanie się po interfejsie E.K.2, E.K.7;

4. Organizacja strony, układ elementów - E.K.3, E.K.7;

5. Organizacja list w interfejsie - E.K.9, E.K.10;

6. Czynności i polecenia - E.K.10;

7. Dendrogramy, wykresy i inne grafiki - E.K.6;

8. Dane wejściowe: formularze i kontrolki - E.K.4, E.K.5;

9. Urządzenia przenośne - E.K.5, E.K.7;

10. Media społecznościowe - E.K.8;

Literatura:

1. Jenifer Tidwell, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Wydanie II, Helion, O'Reilly, 2020

2. Jakob Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion 2003

3. Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programisty, Joel Spolsky, Mikom, 2001

4. The Essential Guide to User Interface Design - An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wilbert O. Galitz, Wiley Publishing, Inc. 2007

5. Designing with the Mind in Mind - Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson, Elsevier, 2010

6. https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/wcag-21-w-skrocie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Karpińska
Prowadzący grup: Wioletta Karpińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki połączonej z multimedialną prezentacją i ogólną dyskusją. Forma ta jest uzupełniona o projekt przygotowany przez Studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą oceny są:

1. Referat na zajęciach (1/3);

2. Praca na zajęciach (1/3);

3. Projekt interfejsu (1/3).

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 2 nieobecności.

Treści kształcenia:

1. Wzorce zachowania człowiek przenoszone na oczekiwania od interfejsu - E.K.4, E.K.7;

2. Organizacja treści: architektura informacji, struktura aplikacji - E.K.1;

3. Nawigacja, drogowskazy i poruszanie się po interfejsie E.K.2, E.K.7;

4. Organizacja strony, układ elementów - E.K.3, E.K.7;

5. Organizacja list w interfejsie - E.K.9, E.K.10;

6. Czynności i polecenia - E.K.10;

7. Dendrogramy, wykresy i inne grafiki - E.K.6;

8. Dane wejściowe: formularze i kontrolki - E.K.4, E.K.5;

9. Urządzenia przenośne - E.K.5, E.K.7;

10. Media społecznościowe - E.K.8;

Literatura:

1. Jenifer Tidwell, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Wydanie II, Helion, O'Reilly, 2020

2. Jakob Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion 2003

3. Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programisty, Joel Spolsky, Mikom, 2001

4. The Essential Guide to User Interface Design - An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wilbert O. Galitz, Wiley Publishing, Inc. 2007

5. Designing with the Mind in Mind - Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson, Elsevier, 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Karpińska
Prowadzący grup: Wioletta Karpińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki połączonej z multimedialną prezentacją i ogólną dyskusją. Forma ta jest uzupełniona o projekt przygotowany przez Studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą oceny są:

1. Referat na zajęciach (1/3);

2. Praca na zajęciach (1/3);

3. Projekt interfejsu (1/3).

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 2 nieobecności.

Treści kształcenia:

1. Wzorce zachowania człowiek przenoszone na oczekiwania od interfejsu - E.K.4, E.K.7;

2. Organizacja treści: architektura informacji, struktura aplikacji - E.K.1;

3. Nawigacja, drogowskazy i poruszanie się po interfejsie E.K.2, E.K.7;

4. Organizacja strony, układ elementów - E.K.3, E.K.7;

5. Organizacja list w interfejsie - E.K.9, E.K.10;

6. Czynności i polecenia - E.K.10;

7. Dendrogramy, wykresy i inne grafiki - E.K.6;

8. Dane wejściowe: formularze i kontrolki - E.K.4, E.K.5;

9. Urządzenia przenośne - E.K.5, E.K.7;

10. Media społecznościowe - E.K.8;

Literatura:

1. Jenifer Tidwell, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Wydanie II, Helion, O'Reilly, 2020

2. Jakob Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion 2003

3. Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programisty, Joel Spolsky, Mikom, 2001

4. The Essential Guide to User Interface Design - An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wilbert O. Galitz, Wiley Publishing, Inc. 2007

5. Designing with the Mind in Mind - Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson, Elsevier, 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Karpińska
Prowadzący grup: Wioletta Karpińska, Agnieszka Sibelska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki połączonej z multimedialną prezentacją i ogólną dyskusją. Forma ta jest uzupełniona o projekt przygotowany przez Studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą oceny są:

1. Referat na zajęciach (1/3);

2. Praca na zajęciach (1/3);

3. Projekt interfejsu (1/3).

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 2 nieobecności.

Treści kształcenia:

1. Wzorce zachowania człowiek przenoszone na oczekiwania od interfejsu - E.K.4, E.K.7;

2. Organizacja treści: architektura informacji, struktura aplikacji - E.K.1;

3. Nawigacja, drogowskazy i poruszanie się po interfejsie E.K.2, E.K.7;

4. Organizacja strony, układ elementów - E.K.3, E.K.7;

5. Organizacja list w interfejsie - E.K.9, E.K.10;

6. Czynności i polecenia - E.K.10;

7. Dendrogramy, wykresy i inne grafiki - E.K.6;

8. Dane wejściowe: formularze i kontrolki - E.K.4, E.K.5;

9. Urządzenia przenośne - E.K.5, E.K.7;

10. Media społecznościowe - E.K.8;

Literatura:

1. Jenifer Tidwell, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Wydanie II, Helion, O'Reilly, 2020

2. Jakob Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion 2003

3. Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programisty, Joel Spolsky, Mikom, 2001

4. The Essential Guide to User Interface Design - An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wilbert O. Galitz, Wiley Publishing, Inc. 2007

5. Designing with the Mind in Mind - Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson, Elsevier, 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Karpińska
Prowadzący grup: Wioletta Karpińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki połączonej z multimedialną prezentacją i ogólną dyskusją. Forma ta jest uzupełniona o projekt przygotowany przez Studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą oceny są:

1. Referat na zajęciach (1/3);

2. Praca na zajęciach (1/3);

3. Projekt interfejsu (1/3).

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 3 nieobecności.

Treści kształcenia:

1. Wzorce zachowania człowiek przenoszone na oczekiwania od interfejsu - E.K.4, E.K.7;

2. Organizacja treści: architektura informacji, struktura aplikacji - E.K.1;

3. Nawigacja, drogowskazy i poruszanie się po interfejsie E.K.2, E.K.7;

4. Organizacja strony, układ elementów - E.K.3, E.K.7;

5. Organizacja list w interfejsie - E.K.9, E.K.10;

6. Czynności i polecenia - E.K.10;

7. Dendrogramy, wykresy i inne grafiki - E.K.6;

8. Dane wejściowe: formularze i kontrolki - E.K.4, E.K.5;

9. Urządzenia przenośne - E.K.5, E.K.7;

10. Media społecznościowe - E.K.8;

Literatura:

1. Jenifer Tidwell, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Wydanie II, Helion, O'Reilly, 2011

2. Jakob Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion 2003

3. Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programisty, Joel Spolsky, Mikom, 2001

4. The Essential Guide to User Interface Design - An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wilbert O. Galitz, Wiley Publishing, Inc. 2007

5. Designing with the Mind in Mind - Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson, Elsevier, 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Karpińska
Prowadzący grup: Wioletta Karpińska, Robert Plebaniak, Dariusz Wardowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki połączonej z multimedialną prezentacją i ogólną dyskusją. Forma ta jest uzupełniona o projekt przygotowany przez Studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą oceny są:

1. Referat na zajęciach (1/3);

2. Praca na zajęciach (1/3);

3. Projekt interfejsu (1/3).

Treści kształcenia:

1. Wzorce zachowania człowiek przenoszone na oczekiwania od interfejsu - E.K.4, E.K.7;

2. Organizacja treści: architektura informacji, struktura aplikacji - E.K.1;

3. Nawigacja, drogowskazy i poruszanie się po interfejsie E.K.2, E.K.7;

4. Organizacja strony, układ elementów - E.K.3, E.K.7;

5. Organizacja list w interfejsie - E.K.9, E.K.10;

6. Czynności i polecenia - E.K.10;

7. Dendogramy, wykresy i inne grafiki - E.K.6;

8. Dane wejściowe: formularze i kontrolki - E.K.4, E.K.5;

9. Urządzenia przenośne - E.K.5, E.K.7;

10. Media społecznościowe - E.K.8;

Literatura:

1. Jenifer Tidwell, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Wydanie II, Helion, O'Reilly, 2011

2. Jakob Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion 2003

3. Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programisty, Joel Spolsky, Mikom, 2001

4. The Essential Guide to User Interface Design - An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wilbert O. Galitz, Wiley Publishing, Inc. 2007

5. Designing with the Mind in Mind - Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson, Elsevier, 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Karpińska
Prowadzący grup: Wioletta Karpińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki połączonej z multimedialną prezentacją i ogólną dyskusją. Forma ta jest uzupełniona o projekt przygotowany przez Studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą oceny są:

1. Referat na zajęciach (1/3);

2. Praca na zajęciach (1/3);

3. Projekt interfejsu (1/3).

Treści kształcenia:

1. Wzorce zachowania człowiek przenoszone na oczekiwania od interfejsu - E.K.4, E.K.7;

2. Organizacja treści: architektura informacji, struktura aplikacji - E.K.1;

3. Nawigacja, drogowskazy i poruszanie się po interfejsie E.K.2, E.K.7;

4. Organizacja strony, układ elementów - E.K.3, E.K.7;

5. Organizacja list w interfejsie - E.K.9, E.K.10;

6. Czynności i polecenia - E.K.10;

7. Dendogramy, wykresy i inne grafiki - E.K.6;

8. Dane wejściowe: formularze i kontrolki - E.K.4, E.K.5;

9. Urządzenia przenośne - E.K.5, E.K.7;

10. Media społecznościowe - E.K.8;

Literatura:

1. Jenifer Tidwell, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Wydanie II, Helion, O'Reilly, 2011

2. Jakob Nielsen, Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion 2003

3. Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programisty, Joel Spolsky, Mikom, 2001

4. The Essential Guide to User Interface Design - An Introduction to GUI Design Principles and Techniques, Wilbert O. Galitz, Wiley Publishing, Inc. 2007

5. Designing with the Mind in Mind - Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, Jeff Johnson, Elsevier, 2010

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2